[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 17-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فرایند تحول تفکر انتقادی کودکان در آگاهی از خشونت و کلیشه های جنسیتی – اجتماعی رسانه ای از طریق P4C
خانم سمیه کیارسی ، دکتر یحیی قائدی، دکتر سعید ضرغامی همراه، دکتر یزدان منصوریان
دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (376 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مشخص ساختن ویژگی های کلی و توصیف چگونگی رشد تفکر انتقادی کودکان درباره خشونت رسانه ای و کلیشه های جنسیتی- اجتماعی موجود در چند نمونه از انیمیشن ها و بازی های رایانه ای محبوب دانش آموزان پسر گروه سنی 6 تا 12 سال مقاطع پیش از دبستان و دبستان شهرستان دزفول از طریق برنامه فلسفه برای کودکان است.

روش پژوهش: این پژوهش در مجموعه تحقیقات کیفی قرار گرفته و از روش نظریه زمینه ای به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. به منظور جمع آوری داده ها از ابزاری همچون مشاهده، مصاحبه و تهیه چک لیست استفاده شد. این کار با نظر به مفهوم، چیستی، ویژگی ها و عناصر دو بعد تفکر انتقادی (تفکر منطقی و خلاق) و نیز شش دیدگاه معرفت شناسی (خود مرکز گرا، پس از مرکزگرایی ، پیش از نسبی گرایی، نسبی گرایی، پس از نسبی گرایی و پیش از بین الاذهانی و بین الاذهانی) از طریق برنامه آموزش فلسفه برای کودکان انجام شده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 48 دانش آموز پسر به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها طی 20 جلسه هفتگی، به مدت یک ساعت در قالب اجتماع پژوهشی (یا کاوشگری جمعی که مشارکت اجتماعی تمامی افراد، بحث، ابراز عقیده و نقد آراء و عقاید درباره محتواهای برانگیزاننده ارائه شده آزاد است و معلم بر خلاف کلاس های سنتی نقش تسهیلگر را دارد)، به بحث درباره محتوای رسانه های محبوبشان همچون گیم ها در جهت آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشه های جنسیتی- اجتماعی پرداختند.

یافته ­ها: نتایج تحلیل یافته ها حاکی از برگشت پذیر بودن و تکاملی یا رشد یابنده بودن فرایند تفکر انتقادی کودکان به عنوان ویژگی‌های اصلی می باشد. به این معنا که فرایند تحول تفکر انتقادی کودکان خطی نبوده و به طور مداوم در تمام پایه های ابتدایی بازبینی شده و مورد تجدید نظر و استفاده ی مجدد قرار گرفته و شیوه ی بازنمایی ها و معانی ساخته شده مشترک دانش آموزان در هنگام تعامل با یکدیگر در محیطی اجتماع پژوه پیچیده تر می شود.

نتیجه ­گیری: با استفاده از تحلیل یافته های پژوهش می توان گفت که رشد تفکر انتقادی کودکان در دو حوزه مورد نظر از سواد رسانه‌ای از طریق فرایند هایی چون محو، تخصیص و انتقال یا گذر در سنین مختلف در چارجوبی ویژه اتفاق می افتد.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، خشونت رسانه ای، کلیشه های جنسیتی - اجتماعی، برنامه آموزش فلسفه برای کودکان (P4C )
متن کامل [PDF 455 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kiyarsi S, Ghaedi Y, Zarghami-Hamrah S, Mansourian Y. Developmental Process of Critical Thinking in Awareness of Violence and Social- Gender Stereotypes by Using P4C. HII. 2016; 3 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2521-fa.html
کیارسی سمیه، قائدی یحیی، ضرغامی همراه سعید، منصوریان یزدان. بررسی فرایند تحول تفکر انتقادی کودکان در آگاهی از خشونت و کلیشه های جنسیتی – اجتماعی رسانه ای از طریق P4C. تعامل انسان و اطلاعات. 1395; 3 (3)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2521-fa.html

دوره 3، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction