دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (5779 مشاهده)
زمینه و هدف: در گذر زمان تعاریف و ترکیبات متنوعی از واژۀ اطلاعات ارائه شده است که توجه به آنها لازمۀ مدیریت صحیح فرایند اطلاعرسانی است. هدف این مطالعه شفاف نمودن مفاهیم اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات فریبنده و درک بهتـر وجوه اشتراک، افتراق و روابط میان آنها و تشریح الگوها و انگیزههای انتشار اطلاعات نادرست و فریبنده است.
روش پژوهش: مطالعۀ حاضر با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی مبانی نظری و روابط مفهومی گونههای مختلف اطلاعات و مدلهای انتشار آنها پرداخته است.
یافتهها: اطلاعات خوب و ارزشمند دارای مشخصاتی همانند دسترسپذیری، دقیق، کامل، مقرون به صرفه، انعطافپذیر، مرتبط، موثق، امن، ساده، بهموقع و قابل بازبینی است. اطلاعات نادرست مترادف با اطلاعات اشتباه، غلط، ناصحیح، ناقص دانست که به صورت غیرعمدی منتشر میشوند. در حالیکه اطلاعات فریبنده دارای دو ویژگی اصلی کذب بودن اطلاعات و قصد گمراهکنندگی است.
نتیجهگیری: شـناخت بهتـر مفاهیم اطلاعات، اطلاعات نادرست و فریبنده و درک ابعاد مختلف آنها، مبنایی برای پژوهشهای کاربردی دقیقتر در این زمینـه و تحلیـلهـای جامعتر خواهد بود. ارائۀ آموزش تفکر انتقادی و مهارتهای ارزیابی اطلاعات در قالب سواد اطلاعاتی، سواد وبی و امثال آن میتواند از انتشار، بازیابی و استفاده از اطلاعات نادرست و فریبنده توسط کاربران است جلوگیری کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي