دوره 11، شماره 1 - ( 3-1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 80-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M H, Alhaei H. Investigation and feasibility of intelligentization of knowledge management processes in South East Khuzestan Water Company. Human Information Interaction 2024; 11 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3130-fa.html
عظیمی محمدحسن، الهایی هادی. بررسی و امکان سنجی هوشمندسازی فرایندهای مدیریت دانش در شرکت آب جنوب شرق خوزستان. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3130-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (3800 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر به‌منظور ارزیابی و امکان‌سنجی هوشمندسازی فرایندهای مدیریت دانش در شرکت آب جنوب شرق خوزستان  صورت گرفته است.
روش­ شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جزو پژوهش ­های تحلیلی - پیمایشی است؛ که از طریق تکنیک دلفی و تحلیل محتوا (مرور منابع کتابخانه ­ای) صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش، 60 نفر از مسئولان ارشد و مدیران شرکت آب جنوب شرق خوزستان هستند که 50 نفر از اعضا به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای ابزار گردآوری داده ­ها از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده و برای تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از آماره ­های توصیفی (میانگین و درصد) و همچنین به‌منظور تحلیل داده‌های آماری از نرم­افزار SPSS 25 استفاده شد.
یافته­ ها: شاخص­ های شناسایی‌شده شامل 6 مقوله و 67 گویه  هستند؛ که از این میان شاخص «وضعیت منابع مالی» با میانگین 4.22، براساس نظر خبرگان نسبت به سایر شاخص‌ها اهمیت بیشتری داشت. همچنین براساس نظر خبرگان، به‌ترتیب شاخص‌های «فرهنگ‌سازمانی» و «وضعیت قوانین و مقررات» با میانگین 3.70، «فناوری اطلاعات» با میانگین 3.67، «نیروی انسانی» با میانگین 3.58 و درنهایت «ساختار سازمانی» با میانگین 3.54 در درجه‌ی بعدیِ اهمیت قرار گرفتند؛ در این میان گویه‌ها‌ی «استفاده و ترویج خدمات الکترونیکی» در شاخص فرهنگ‌سازمانی، گویه‌ی «قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به حفاظت و امنیت اطلاعات» در شاخص وضعیت قوانین و مقررات، گویه‌ «دقت، صحت و سرعت دسترسی به اطلاعات» در شاخص فناوری اطلاعات، گویه «توجه به هوش سازمانی کارکنان» در شاخص نیروی انسانی و در آخر گویه‌های «هماهنگی بخش‌های مختلف در اجرای پروژه‌ها» در شاخص ساختار سازمانی، نقش و اهمیت بیشتری نسبت به سایر گویه‌ها دارند.
نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از آن است که شاخص ­های زیرساخت فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، فرهنگ‌سازمانی، وضعیت منابع مالی و بودجه، نیروی انسانی و قوانین و مقررات موجود هرکدام در فرایند هوشمندسازی مدیریت دانش نقش مهمی را دارند و باعث بهبود عملکرد و تسریع فرایند مدیریت دانش در شرکت مذکور می ­شود.

 
متن کامل [PDF 421 kb]   (2381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. باشکوه اجیرلو، محمد، قاسمی همدانی، ایمان. (1402). واکاوی نقش عوامل اثرگذار بر هم‌آفرینی ارزش از طریق فناوری‌های مجهز به هوش مصنوعی و مدیریت دانش در صنعت گردشگری. کتابداری و اطلاع‌رسانی. 26(1)، 115-12.
2. https://lis.aqr-libjournal.ir/article_166372.html
3. تولایی، روح الله. (1402). تعامل بین انسان و هوش مصنوعی در مدیریت دانش. مدیریت راهبردی دانش سازمانی. 6(1)، 11-21. https://jkm.ihu.ac.ir/article_208125.html?lang=fa
4. شعبانی، محمد مهدی، رفعتی اصل، سید مهدی، سهرابی، شهلا. (1400). امکانسنجی استقرار مدیریت دانش در سازمان هوشمند فناور محور. نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظامی . 2(8)، 67-84. http://pitc.jrl.police.ir/article_98234.html
5. عبدالوهابی، مرضیه، مهرعلی زاده، یداله، پارسا، عبداله. (1391). امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستان های دخترانه شهر اهواز. نوآوری‌های آموزشی. 11(3)، 81-112.
6. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78983.html?lang=fa
7. عظیمی، محمدحسن، حسینی زاده، فاطمه. (1401). بررسی قابلیت‌‌های شرکت‌‌های داخلی دارای محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی با قابلیت استفاده در حوزه فعالیت‌‌های کتابداری. علوم و فنون مدیریت اطلاعات. 8(2)،405-426.
8. https://stim.qom.ac.ir/article_2064.html?lang=fa
9. عظیمی، محمد حسن، نعمت الهی، زهرا، دخش، سارا. (1401). شناسایی و طبقه‌بندی کاربردهای هوش مصنوعی در بخش ها و خدمات کتابخانه‌ها با استفاده از روش فراترکیب. کتابداری و اطلاع‌رسانی. 25(3)، 5-35.
10. Doi: 10.30481/lis.2021.292701.1847
11. فتاحیان، نفیسه، عباسی، همایون، عیدی، حسین. (1399). تبیین اثر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر هوشمندسازی فدراسیون‌های ورزشی ایران با ملاحظه میانجی مدیریت دانش. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی. 10(20)، 133-147. https://smms.basu.ac.ir/article_3767.html?lang=fa
12. گل نژاد، مرتضی، معماریانی، عزیزالله، معتدل، محمدرضا. (1401). طراحی مدل مفهومی جامع برای هوشمندسازی وزارتخانه‌ها. مطالعات بین‌ رشته‌ای دانش راهبردی. 12(46)، 241-264.
13. Doi: 20.1001.1.24234621.1401.12.46.10.0
14. معدنی، جواد. (1401). ارائه مدلی جهت بررسی رابطه مدیریت دانش با مدیریت بحران و هوشمندسازی شهرها (مورد مطالعه: شهرداری شهر اشتهارد)، دانش پیشگیری و مدیریت بحران.12(۱)، ۹۹-۱۱۳.
15. https://dpmk.ir/article-1-473-fa.html
16. ملک زاده، غلامرضا. (1389). هوش سازمانی ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکت های دانش محور، فصلنامه رشد فناوری. 6(22)، 31-37. http://www.roshdefanavari.ir/Article/20143
17. محرابی، نازیلا، خراشادی زاده، سحر، کریمیان، راحله. (1402). شناسایی مولفه های هوش مصنوعی در پیاده سازی مدیریت دانش. علوم و فنون مدیریت اطلاعات. 9(3)، 351-390. https://stim.qom.ac.ir/article_2440.html?lang=fa
18. هوشیار، منصور. (1401). اهمیت مدیریت دانش در سازمان ها، پنجمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان. 1-34. https://civilica.com/doc/1647842/
19. References
20. Abdolvahābi, M., Mehralizādeh, Y., & Pārsā, A. (2012). A study on the feasibility of implementation of smart schools in Ahwaz female secondary schools. Educational Innovations, 11(3), 81-112. URL: https://noavaryedu.oerp.ir/article_78983.html?lang=en [In Persian].
21. Adamczewski, P. (2018). Knowledge management of intelligent organizations in turbulent environment. Economic and Social Development: Book of Proceedings (Apr 19/Apr 20, 2018), pp, 413-422. URL:https://www.proquest.com/openview/024d8a72f85ddd1c865ac7eea0c2cd93/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2033472
22. Adamczewski, P. (2016). ICT solutions in intelligent organizations as challenges in a knowledge economy. Management Journal, 20 (2), 198-209. URL: https://ideas.repec.org/a/vrs/manmen/v20y2016i2p198-209n14.html [DOI:10.1515/manment-2015-0060]
23. Ambati, L. S., Narukonda, K., Bojja, G. R., & Bishop, D. (2020). Factors Influencing the Adoption of Artificial Intelligence in Organizations - From an Employee's Perspective. Association for Information Systems (Since October 15, 2020), pp, 1-4. URL: https://scholar.dsu.edu/bispapers/63/
24. Anshari M, Syafrudin M, Tan A, Fitriyani NL, Alas Y. (2023). Optimisation of Knowledge Management (KM) with Machine Learning (ML) Enabled. Information, 14(1), 1-35. DOI: [DOI:10.3390/info14010035]
25. Azimi, M. H., & Hosseinizadeh, F. (2022). Studying the Capabilities of Domestic Companies with Artificial Intelligence-Based Products with Usability in the Field of Librarianship Activities. Sciences and Techniques of Information Management, 8(2), 405-426. URL: https://stim.qom.ac.ir/article_2064.html?lang=en [In Persian].
26. Azimi, M. H., Nematolahi, Z., & Dakhesh, S. (2022). Identifying and Categorizing the Dimensions and Applications of Artificial Intelligence in Library Services Using Meta-Synthesis Method. Library and Information Sciences, 25 (3), 5-35. Doi: 10.30481/lis.2021.292701.1847. [In Persian].
27. Bashokouh Ajirlo, M., & Ghasemi Hamedani, I. (2023). Analyzing the Role of Influencing Factors on Value Co-Creation through Technologies Equipped with Artificial Intelligence and Knowledge Management in the Tourism Industry. Library and Information Sciences, 26(1), 115-142. URL: https://lis.aqr-libjournal.ir/article_166372.html?lang=en [In Persian].
28. Fathian, N., Abbasi, H., & Eidi, H. (2020). Explaining the effect of information and communication technology (ICT) on the intelligence of Iranian sports federations considering the mediation of knowledge management. Contemporary Researches in Sports Management, 20(10), 133-147. URL: https://smms.basu.ac.ir/article_3767.html?lang=en [In Persian]
29. Golnejad, M., Memariani, A., & Moder, M. (2022). Designing a comprehensive conceptual model for making ministries smarter in Iran. Scientific Quarterly of interdisciplinary studies of strategic knowledge, 46(12), 265-293. URL: https://smsnds.sndu.ac.ir/article_1898.html?lang=en [In Persian]
30. Hooshyar, M. (2023, March). The Importance of Knowledge Management in Organizations. Presented in The Fifth International Conference Of Psychology, Educational Sciences And Social Studies in Hamedan, Iran, pp, 1-34. URL: https://civilica.com/doc/1647842/. [In Persian]
31. Jarrahi, M. H., Askay, D., Eshraghi, A., & Smith, P. (2023). Artificial intelligence and knowledge management: A partnership between human and AI. Business Horizons, 66(1), 87-99.‏ DOI: [DOI:10.1016/j.bushor.2022.03.002]
32. Leoni, L., Ardolino, M., El Baz, J., Gueli, G. and Bacchetti, A. (2022). The Mediating Role Of Knowledge Management Processes In The Effective Use Of Artificial Intelligence In Manufacturing Firms. International Journal of Operations & Production Management, 42(13), 411-437. DOI: [DOI:10.1108/IJOPM-05-2022-0282]
33. Madani, J. (2022). Presenting a model to investigate the relationship between knowledge management and crisis management and smart cities (case study: Eshtehard Municipality). Knowledge Quarterly of Crisis Prevention and Management, 1(12), 99-113. URL: https://dpmk.ir/browse.php?a_id=473&sid=1&slc_lang=en [In Persian]
34. Malekzadeh, G. (2010). Organizational intelligence is a powerful tool in the management of knowledge-based companies. Technological Growth, 22(6), 31-37. URL: http://www.roshdefanavari.ir/en/Article/20143 [In Persian]
35. Malik, N., Tripathi, S. N., Kar, A. K., & Gupta, S. (2022). Impact of artificial intelligence on employees working in industry 4.0 led organizations. International Journal of Manpower, 2(43), 334-354. DOI: [DOI:10.1108/IJM-03-2021-0173]
36. Mehrabi, N., khorashadizadeh, S., & Karimian, R. (2023). Identifying the components of artificial intelligence in the implementation of knowledge management. Sciences and Techniques of Information Management, 9(3), 351-390. URL: https://stim.qom.ac.ir/article_2440.html?lang=en. [In Persian]
37. Shabani, M. M., rafati asl, S. M., & sohrabi, S. (2022). Possibility of measuring the establishment of knowledge management in the intelligent technology organization. Journal of Information and Communication Technology in Policing, 2(8), 67-84. DOI: [DOI:10.22034/pitc.2022.1266565.1114 [In Persian]]
38. Abbasi, H., & Sivandian, M. (2020). Knowledge Management and Investigating the Role of Artificial Intelligence and Expert Systems in Its Types. Contemporary Researches in Management and Accounting Sciences, 2(4), 67-80. URL: https://jocrimas.ir/fa/showart-f18fd2ef720dd99e8475ffbc022d15e5
39. Taherdoost, H., & Madanchian, M. (2023). Artificial Intelligence and Knowledge Management: Impacts, Benefits, and Implementation. Computers, 12(4), 1-18. DOI: [DOI:10.3390/computers12040072]
41. Tavallaei, R. (2023). Interaction between humans and artificial intelligence in knowledge management. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 6(1), 11-21. URL: https://jkm.ihu.ac.ir/article_208125.html?lang=en [In Persian] [DOI:10.47176/smok.2023.1121]
42. Wamba-Taguimdje, S.-L., Fosso Wamba, S., Kala Kamdjoug, J. R., & Tchatchouang Wanko, C. E. (2020). Influence of artificial intelligence (AI) on firm performance: the business value of AI-based transformation projects. Business Process Management Journal, 26(7), 1893-1924. Retrieved from. DOI: [DOI:10.1108/BPMJ-10-2019-0411]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb