Salmani F, Kiani M, Akbaryborng M. The moderating role of gender in the relationship between the two variables of body image and self-esteem using Instagram. Human Information Interaction 2025; 12 (1)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3169-fa.html
سلمانی فاطمه، کیانی محمدرضا، اکبری بورنگ محمد. نقش تعدیلگری جنسیت در رابطه بین دو متغیر تصویر بدن و عزت نفس با استفاده از اینستاگرام. تعامل انسان و اطلاعات. 1404; 12 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3169-fa.html
دانشگاه بیرجند
چکیده: (160 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی و محبوبیت اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم محبوب در بین جوانان و بهویژه بانوان، این پژوهش به مطالعه نقش تعدیلگری جنسیت در رابطه بین تصویر بدن با استفاده از اینستاگرام و عزت نفس با استفاده از اینستاگرام پرداخت.
روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از پرسشنامههای «تصویر بدن»، «عزت نفس» و «استفاده از اینستاگرام» در نمونهای به حجم 375 نفر از جامعه دانشجویان دانشگاه بیرجند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی نسبتی انتخاب شده بودند، انجام شد.
یافتهها: جنسیت بهعنوان متغیرتعدیلگر در رابطه بین تصویر بدن و استفاده از اینستاگرام و عزت نفس و استفاده از اینستاگرام معنادار بود. رابطه بین تصویر منفی از بدن و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان آقا معنادار نبود امارابطه بین تصویر منفی از بدن و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان خانم معنادار و مستقیم بود. همچنین بین عزتنفس و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان آقا رابطه معناداری وجود نداشت، در حالی که رابطه بین عزت نفس و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان خانم معنادار و معکوس بود.
نتیجهگیری: امروزه رسانههای اجتماعی فراوانی وجود دارند که استفاده از آنها در بین مردم و بهویژه جوانان گسترش روزافزونی دارد و امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار دادهاند. دراین بین تمرکز بیشتر کاربران رسانههای اجتماعی بر روی اینستاگرام است. به دلیل مهم بودن تاثیر رسانههای اجتماعی بر روی مباحث روانشناختی، سعی براین شد در این پژوهش تحقیقی کامل درمورد جنسیت به عنوان متغیر تعدیلگر بر روی ارتباط دو متغیر روانشناختی تصویر بدن و عزت نفس با استفاد از اینستاگرام صورت گیرد تا مسیر برای تصمیم گیران عرصه رسانههای اجتماعی هموارتر شود. درنهایت بر اساس نتایج این پژوهش استفاده از اینستاگرام و تاثیر مباحث روانشناختی بر روی خانم ها بیشتر از آقایان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى