دوره 12، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 113-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmani F, Kiani M, Akbaryborng M. The moderating role of gender in the relationship between the two variables of body image and self-esteem using Instagram. Human Information Interaction 2025; 12 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3169-fa.html
سلمانی فاطمه، کیانی محمدرضا، اکبری بورنگ محمد. نقش تعدیل‌گری جنسیت در رابطه بین دو متغیر تصویر بدن و عزت‌نفس با استفاده از اینستاگرام. تعامل انسان و اطلاعات. 1404; 12 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3169-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (1320 مشاهده)
زمینه و هدف: باتوجه‌به اهمیت رسانه‌های اجتماعی و محبوبیت اینستاگرام به‌عنوان یک پلتفرم محبوب در بین جوانان و به‌ویژه بانوان، این پژوهش به مطالعه نقش تعدیل‌گری جنسیت در رابطه بین تصویر بدن با استفاده از اینستاگرام و عزت‌نفس با استفاده از اینستاگرام پرداخت. هدف فرعی از پژوهش بررسی رابطه بین تصویر بدن و عزت‌نفس در کاربران اینستاگرام به‌صورت کلی، مقایسه میزان تصویر بدن و عزت‌نفس بین بانوان و آقایان کاربران اینستاگرام، بررسی تأثیر میزان و نوع استفاده از اینستاگرام بر تصویر بدن در بانوان و آقایان، تحلیل تفاوت درشدت اثر تصویر بدن بر عزت‌نفس در زنان و مردان به‌عنوان نقش تعدیل‌گراست.
روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از پرسش‌نامه‌های «تصویر بدن»، «عزت‌نفس» و «استفاده از اینستاگرام» در نمونه‌ای به حجم 375 نفر از جامعه دانشجویان دانشگاه بیرجند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقاتی نسبتی انتخاب‌شده بودند، انجام شد.
یافته‌ها: جنسیت به‌عنوان متغیر تعدیلگر در رابطه بین تصویر بدن و استفاده از اینستاگرام و عزت‌نفس و استفاده از اینستاگرام معنادار بود. رابطه بین تصویر بدن و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان آقا معنادار نبود؛ اما رابطه بین تصویر بدن و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان خانم معنادار و مستقیم بود. همچنین بین عزت‌نفس و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان آقا رابطه معناداری وجود نداشت، درحالی‌که رابطه بین عزت‌نفس و استفاده از اینستاگرام در دانشجویان خانم معنادار و معکوس بود.
نتیجه‌گیری: امروزه رسانه‌های اجتماعی فراوانی وجود دارند که استفاده از آن‌ها در بین مردم و به‌ویژه جوانان گسترش روزافزونی دارد و امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند. دراین‌بین تمرکز بیشتر کاربران رسانه‌های اجتماعی بر روی اینستاگرام است. به دلیل مهم بودن تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر روی مباحث روان‌شناختی، سعی بر این شد در این پژوهش تحقیقی کامل در مورد جنسیت به‌عنوان متغیر تعدیلگر بر روی ارتباط دو متغیر روان‌شناختی تصویر بدن و عزت‌نفس با استفاده از اینستاگرام صورت گیرد تا مسیر برای تصمیم‌گیران عرصه رسانه‌های اجتماعی هموارتر شود. درنهایت بر اساس نتایج این پژوهش استفاده از اینستاگرام و تأثیر مباحث روان‌شناختی بر روی خانم‌ها بیشتر از آقایان است.
واژه‌های کلیدی: تصویر بدن، جنسیت، اینستاگرام، عزت نفس
متن کامل [PDF 645 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb