عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، قم، ایران.
چکیده: (99 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف مقاله، ارزیابی رابط کاربر وب سایت ناشران برتر انتشارات علمی در سطح بین المللی بر اساس مدل کسبوکار نوآورانه بی2سی است.
روش پژوهش: این پژوهش یک پیمایش کاربردی است که با استفاده از روش ارزیابی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 100 وب سایت ناشر برتر بین المللی انتشارات علمی است. ابزار مقاله سیاهه وارسی محقق ساخته بر مبنای شاخصهای تجارت الکترونیکی مدل بی2سی و با الهام از مدل و مؤلفههای ارزیابی رابط کاربری نیلسن (۱۹۹۳) شامل 52 مولفه در سه بخش جاذبه ظاهری در وب سایت، تقویت ساختار محتوا و اعتماد و وفاداری است.
یافتهها: مولفه تماس با ما و طرح یکسان سایت در مرورگرهای مختلف با رعایت 98%، مولفه داشتن کارکرد لازم و امکان بازگشت به صفحه اول در هر صفحه با رعایت 95 % و مولفه سهولت در خوانایی فونت با میزان رعایت 91% به ترتیب در بین شاخصهای اعتماد و وفاداری، ساختار محتوا و جاذبه ظاهری با اهمیتترین برای جامعه آماری بودند. 83 % جامعه آماری از نمادهای غیر متنی- صوت استفاده نکرده بودند، در 75 % جامعه آماری امکان نظرسنجی آثار فروش وجود نداشت. 69% جامعه آماری فاقد پرتال فروش یا نمایندگی کتاب فروشی بودند و جامعه آماری به ترتیب در بین شاخصهای جاذبه ظاهری، اعتماد و وفاداری، تقویت ساختار (محتوا) ضعیفترین عملکرد را در این سه شاخص داشتند.
نتیجهگیری: تأمین نیاز مخاطبان کم توان یا ناتوان توسط هیچ کدام از صد وب سایت بینالمللی برتر انتشارات علمی به طور کامل رعایت نشده است که یک نقص اساسی در شاخص دسترسپذیری طراحی رابط کاربری محسوب میشود. برای رفع این ضعف پیشنهاد میگردد در وبسایتهای مورد مطالعه، اصول استاندارد دبلیو.سی.اِی.جی. رعایت شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي