%0 Journal Article %A Behzadi, Hassan %A Sanathoo, Azam %A Salehi farardi, Javad %A Fattahi, Rahmatollah %T Studying Users’ Emotions Attribution Style in Information Retrieval Based on Weiner’s Emotion Attribution Theory %J Human Information Interaction %V 2 %N 4 %U http://hii.khu.ac.ir/article-1-2440-fa.html %R %D 2016 %K Attribution Style, Weiner theory, Emotion attribution, Information retrieval, Imam Reza International University (AS), %X زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک اِسناد هیجان­های کاربران در بازیابی اطلاعات بر اساس نظریه انتساب هیجان‌های واینر صورت گرفته است. روش پژوهش: روش مورد استفاده، پیمایشی و از نظر نوع پژوهشی کاربردی محسوب می­شود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشته­های علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تشکیل می­دادند که نمونه­ای هدفمند شامل 72 نفر انتخاب گردید. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه سبک­های ِاسنادی و دو پرسشنامه­ی محقق ساخته گردآوری گردید. یافته­ های پژوهش: یافته­های پژوهش نشان داد که بیشتر کاربران، موفقیت و شکست خود در بازیابی اطلاعات را به علت­های درونی نسبت دادند. همچنین طبق نظریه واینر، آنان در هنگام موفقیت عامل تلاش و در هنگام شکست سه عاملِ عدم توانایی و تلاش ناکافی را به عنوان اصلی­ترین علت شکست خود ذکر نمودند. پژوهش نشان داد که افرادی که هیجان­های خود را به عوامل درونی نسبت می­دهند، رضایت بیشتری از جستجوی خود دارند. از سوی دیگر مشخص شد که بین سبک کلی اسناد کاربران و سبک اِسناد آنان در بازیابی اطلاعات، رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه­ گیری: با تعیین سبک کلی اسناد کاربران در بازیابی اطلاعات می­توان ضمن شناسایی دلایل اسناد کاربران، تلاش نمود تا اسنادهای درست را تقویت و اسنادهای نادرست را از بین برد و به این وسیله زمینه­ی بازیابی بهتر اطلاعات را فراهم نمود. %> http://hii.khu.ac.ir/article-1-2440-fa.pdf %P 9-20 %& 9 %! %9 Research %L A-10-262-1 %+ Ferdowsi University Of Mashhad %G eng %@ 2423-7418 %[ 2016