Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
1
4
online
1
fulltext
fa
مشارکت و همکاری علمی در ویکیپدیای فارسی
Participation and Scientific Collaboration in Persian Wikipedia
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر همکاریهای در تولید علم، به بررسی روند مشارکت و همکاری در تولید و ویرایش مقالات ویکیپدیای فارسی در بازه زمانی ۲۰03-۲۰12 پرداخته است. <br>روش: این پژوهش از نوع توصیفی- کاربردی بوده و در اجرای آن از روش کتابخانهای و فن علمسنجی استفاده شده است. همچنین با توجه به اهداف و ماهیت موضوعتجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزارهای اکسل و SPSS انجام شده است. دادهها با توجه به دو جامعه نویسندگان فعال و مقالات برگزیده، از سایت ویکیپدیای فارسی و با استفاده از ابزار Toolserver که آخرین تغییرات آماری مربوط به ویکی نویسان و مقالات ویکیپدیا را نشان میدهد، گردآوری شدهاند. <br>یافتهها: نتایج بهدستآمده از رتبهبندی ۳۶۲ نویسنده فعال نشان داد که ۲۰% از ویکی نویسان، با تولید ۹۰/۷۸ درصد مقالات افزوده و همچنین ۱۰% از ویکینویسان با تولید ۱۵/۸۶ درصد ویرایشها به عنوان همکاران پرکار شناخته شدند. در تفسیر تفاوتهای موجود بین میزان مشارکت نویسندگان مشخص شد که ویژگی سطح عضویت مهمترین نقش را ایفا میکند. از سوی دیگر نتایج حاصل از مطالعه روند مشارکت در ۸۸ مقاله برگزیده نشان داد با وجود اینکه طول عمر ویرایش مقالات برگزیده متأثر از وجود تعداد ویراستار است اما توجه به اختلاف زمانی آن با نیمهعمر ویرایش حاکی از تلاش همکاران محدود پرکار ویکینویس برای انجام نیمه دیگر ویرایشها در فاصله زمانی کوتاهتری است. <br>نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی روند مشارکت در مقالات برگزیده، پیرو مطالعه همکاری علمی ویکینویسان فعال، گواهی بر این مطلب است که همکاری مؤثر حاصل از حضور اقلیت مهم ویکینویسان در ویکیپدیای فارسی بستگی به کیفیت گروه ویراستاری ناشی از سطوح دسترسی دارد.
Background and Aim: This research studies the effective participation and scientific collaboration in Persian Wikipedia, from 2003-2012. <br>Method: The library method has been used. Also, considering the objectives and the nature of subject, the research method is a descriptive-applied and during its implementation scientometric technique has been used. Excel and SPSS softwares have been used for analysing data. Considering the two communites of active authors and featured (top) articals, data were collected by means of toolserver, showing the recent statistical changes about the wiki authors and articles. <br> Results: Results of ranking the 362 active authors showed that 20% of active authors with 78.90% of the production of added articles and 10% of authors with 86.15% of edits, were identified as hard working partners. The interpretion for the differences between the range of participation of authors, was determined that the characteristic of membership level plays an important role. On the other hand, the study of participation in the 88 featured (top) articles, indicated the editional distribution of articals although influenced by the number of editors, but according to the time difference between Lifetime and half-life of article edition represented the other half of article edition carried out by the hard working partners in the shorter time. <br>Conclusion:According to the study ofScientific collaboration of active Wikipedians, the results of survey the participation in the featured (top) articlesindicate the effective cooperation by the important minority of Wikipedians in the Persian Wikipedia depeneds on the quality of the editorial team resulting from access levels.
همکاری علمی , مشارکت , ویکیپدیای فارسی , نویسندگان فعال , مقالات برگزیده ,
Scientific collaboration , Participation , Persian Wikipedia , Active authors , Featured articles ,
292
304
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-24&slc_lang=fa&sid=1
Monir
Atashbasteh
منیر
آتشبسته
m.atashbasteh@gmail.com
100319475328460051
100319475328460051
Yes
MA student of Knowledge and Information Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
Hamzeh-Ali
Nourmohamadi
حمزهعلی
نورمحمدی
nourmohammadi@shahed.ac.ir
100319475328460052
100319475328460052
No
Assistant professor, Department of Knowledge and Information Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
دکترای علمسنجی، استادیار و عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد، تهران.
Saeed
Asadi
سعید
اسدی
s.asadi@shahed.ac.ir
100319475328460053
100319475328460053
No
Assistant professor, Department of Knowledge and Information Sciences, Shahed University, Tehran, Iran
دکترای فناوری اطلاعات، استادیار و عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد، تهران