Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
سبک اِسناد هیجانهای گروهی از کاربران دانشگاهی در بازیابی اطلاعات بر اساس نظریه انتساب هیجانهای واینر
Studying Users’ Emotions Attribution Style in Information Retrieval Based on Weiner’s Emotion Attribution Theory
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک اِسناد هیجان­های کاربران در بازیابی اطلاعات بر اساس نظریه انتساب هیجانهای واینر صورت گرفته است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش پژوهش: </strong>روش مورد استفاده، پیمایشی و از نظر نوع پژوهشی کاربردی محسوب می­شود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشته­های علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تشکیل می­دادند که نمونه­ای هدفمند شامل 72 نفر انتخاب گردید. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه سبک­های ِاسنادی و دو پرسشنامه­ی محقق ساخته گردآوری گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ های پژوهش: </strong>یافته­های پژوهش نشان داد که بیشتر کاربران، موفقیت و شکست خود در بازیابی اطلاعات را به علت­های درونی نسبت دادند. همچنین طبق نظریه واینر، آنان در هنگام موفقیت عامل تلاش و در هنگام شکست سه عاملِ عدم توانایی و تلاش ناکافی را به عنوان اصلی­ترین علت شکست خود ذکر نمودند. پژوهش نشان داد که افرادی که هیجان­های خود را به عوامل درونی نسبت می­دهند، رضایت بیشتری از جستجوی خود دارند. از سوی دیگر مشخص شد که بین سبک کلی اسناد کاربران و سبک اِسناد آنان در بازیابی اطلاعات، رابطه معناداری وجود دارد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­ گیری: </strong>با تعیین سبک کلی اسناد کاربران در بازیابی اطلاعات می­توان ضمن شناسایی دلایل اسناد کاربران، تلاش نمود تا اسنادهای درست را تقویت و اسنادهای نادرست را از بین برد و به این وسیله زمینه­ی بازیابی بهتر اطلاعات را فراهم نمود. </p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: This research aimed to study emotions attribution style of users in information retrieval based on Weiner's theory.</p>
<p><strong>Methods:</strong> The survey method was used in this study. Population consisted of graduate students in humanities at Imam Reza (AS) International University. Sample of 72 students was selected. Data was collected by attribution style questionnaire (ASQ) and two researcher made questionnaires.</p>
<p><strong>Results: </strong>Research findings showed that users attributed success and failure in information retrieval to internal causes. Also, consistent with Wiener theory, users attribute success to attempts and failure to inability and insufficient effort. On the other hand, it was found that there is significant relationship between users overall attribution style and information retrieval attribution style.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>It can be determined that style of user attribution in information retrieval would strengthen correct attributions and destroys incorrect attributions in information retrieval and thereby provided better information retrieval.</p>
سبک اِسناد, تئوری واینر, انتساب هیجان, بازیابی اطلاعات, دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
Attribution Style, Weiner theory, Emotion attribution, Information retrieval, Imam Reza International University (AS)
9
20
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-262-1&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Behzadi
حسن
بهزادی
1003194753284600925
1003194753284600925
No
Ferdowsi University Of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Azam
Sanathoo
اعظم
صنعت جو
sanatjoo@um.ac.ir
1003194753284600926
1003194753284600926
Yes
Ferdowsi University Of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Javad
Salehi farardi
جواد
صالحی فدردی
salehi j.s.fadardi@um.ac.ir
1003194753284600927
1003194753284600927
No
Ferdowsi University Of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Rahmatollah
Fattahi
رحمت الله
فتاحی
fattahirahmat@gmail.com
1003194753284600928
1003194753284600928
No
Ferdowsi University Of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد