Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
3
1
online
1
fulltext
fa
الگوی دستیابی و بهره برداری از اطلاعات الکترونیکی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی
The Study of graduate Students’ Model Measuring Access and Use of Electronic Information
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: بررسی رفتارهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و منابع اطلاعاتی الکترونیکی و همچنین استفاده آمان از موتورهای جستجو و پایگاههای اطلاعاتی مخصوصاً در برنامهریزیهای مالی و پژوهشی حائز اهمیت است. این پژوهش این رفتارها را باهدف ارائه الگوی متناسب بررسی میکند.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش پژوهش: </strong>پژوهش با استفاده از دو روش کتابخانهای و پیمایشی بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. با نمونهگیری تصادفی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها به روش خوشهای و طبقهای به 1149 دانشجوی تحصیلات تکمیلی پرسشنامه ارسال گردید. تعداد 837 پرسشنامه تکمیلشده عودت و مورد تحلیل قرار گرفت. در کنار آمار توصیفی از آزمون <span dir="LTR">T</span>مستقل برای فهم تفاوت بین گروههای دوگانه و برای بررسی وجود همبستگی نیز از آزمون پیرسون استفاده شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ ها: </strong>بیش از 60 درصد دانشجویان از فرمولبندی جستجو استفاده نمیکنند یا به آزمونوخطا روی میآورند،کمتر از 40 درصد دانشجویان پایگاههای اطلاعاتی اشتراکی دانشگاه خود را ترجیح میدهند، در بین انواع منابع اطلاعاتی الکترونیکی، مقالات الکترونیکی، بیشترین طرفدار را در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارد. انجام تکالیف، نوشتن مقاله، یادگیری مطالب تخصصی ازجمله مهترین هدف دستیابی به اطلاعات بوده است. طبق نظر 70 درصد دانشجویان درصورت عدم دستیابی به منابع اطلاعاتی الکترونیکی فعالیت پژوهشی آنها مختل خواهد شد. تنها 18 درصد دانشجویان حاضر به پرداخت در قبال دستیابی به منابع اطلاعاتی بودند و بیشتر دانشجویان گفتند که در صورت قطعی دسترسی به منابع اطلاعاتی الکترونیکی تلاش خواهند کرد به روشهای مختلف به آنها دسترسی داشته باشند.</p>
<p dir="RTL"><strong><span dir="RTL">نتیجه­ گیری: </span></strong><span dir="RTL">با توجه به جایگاه کشور بهعنوان یکی از قطبهای تولید علم دنیا که نزدیک 2 برابر سهم جمعیتی خود در تولید علم جهانی مشارکت دارد، با تأکید و تمرکز بر این توانمندی باید بسترسازیهای مناسبی برای ارتقای دسترسی به منابع اطلاعاتی و بهبود بهرهبرداری از آنها در راستای سیاستهای علمی از فناوری اطلاعات و ارتباط به گونه مؤثری در راستای چشماندازهای کلان ملی استفاده شود</span></p>
<p><strong>Abstract</strong></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: Research was carried out as a survey utilizing a researcher made questionnaire. 1149 postgraduate students were selected to fill in the research questionnaire, and 837 questionnaires were sent back. Along with descriptive statistics, independent samples t test was used to examine the difference between groups and Pearson co-efficient to measure correlations of variables.</p>
<p><strong>Findings</strong>: More than 60 percent of students evaluated electronic information resources as most valuable and responsiveness to their information needs. More than half of students were only after free search engines, databases and simple searches. Sixtey percent did not formulate their search languages and relied on trial and error to obtain pertinent information. Less than 40 percent of students prefer the databases subscribed by their university. Among different types of electronic documents, electronic papers were most popular amongst students. Most of retrieved documents were used for writing research papers. Seventy percent of students believed that in the case of cessation of electronic resources, their research activities will be hampered. Only 18 percent of students were intended to pay per access to electronic resources and most of them indicated that in the case of disconnection, they will try to find an alternative way of access.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: Vis-à-vis the favored situation in science production of the country, in order to fulfill national scientific development strategies, secure access to electronic resources should be guaranteed.</p>
دانشجویان تحصیلات تکمیلی, دستیابی به اطلاعات, اطلاعیابی
Postgraduate Students, Access to information, Information seeking
1
19
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-267-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Hassanzadeh
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
10031947532846003605
10031947532846003605
Yes
Reza
Hassanzadeh
رضا
حسن زاده
10031947532846003606
10031947532846003606
No
Zahra
Safaei
زهرا
صفایی
10031947532846003607
10031947532846003607
No
Omran
Ghorbani
عمران
قربانی
10031947532846003608
10031947532846003608
No
Ali Akbar
Dastjedrdi
علی اکبر
دستجردی
10031947532846003609
10031947532846003609
No
Somayeh
Parvin
سمیه
پروین
10031947532846003610
10031947532846003610
No