Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
3
4
online
1
fulltext
fa
اعتماد بین فردی در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته : بعد عوامل و بعد نتایج
Interpersonal Trust in Online Scientific Social Networks: Causes and Results
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right: 2pt;"><strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل ایجادکننده اعتماد بین فردی و نتایج حاصل از وجود اعتماد در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته میباشد.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش: </span></span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و با روش نمونه گیری خوشهای است. جامعه پژوهش را کلیه پژوهشگران (اعضای هیأت علمی) دو دانشگاه شیراز و خلیج فارس بوشهر تشکیل میدهند، که با توجه به جمعیت 900 نفری، بر مبنای جدول مورگان، 269 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. گردآوری دادهها بر مبنای پرسشنامه اعتماد بین فردی در شبکه های اجتماعی وو، چن و چانگ 2010 انجام گرفت.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ها: </span></span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">از بین عوامل ایجادکننده اعتماد بین اعضا در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته، عامل رضایت با مقدار اختلاف میانگین 2/27 و کسب نمره </span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:9pt;">t</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، 6/53 بیشترین تأثیر را در ایجاد اعتماد دارد. ضریب همبستگی 798/0 به دست آمده بین دو متغیر تعهد و اعتماد و ضریب همبستگی 744/0 بدست آمده بین دو متغیر تعلق خاطر و اعتماد، نشان می</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">¬</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دهد که دو متغیر تعهد و تعلق خاطر از نتایج وجود اعتماد در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته میباشند.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­گیری: </span></span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به تأثیر بالای رضایت در ایجاد اعتماد بین اعضای شبکههای اجتماعی علمی پیوسته، میتوان با فراهم آوردن زمینههای ایجاد رضایت اعضا، احساس رضایت اعضا از تواناییها و قابلیتهای شبکههای اجتماعی علمی پیوسته در ارائه اطلاعات مورد نیاز را بالا برد تا محققان به این باور برسند که این شبکهها مکان مناسبی برای ارائه تجارب و دانش تخصصی میباشند. در نتیجه این باور، علاوه بر این</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">که محققان به اعضای شبکه اعتماد کرده و به مبادله اطلاعات و دانش با آنها و شرکت در فعالیتهای مربوط به شبکه تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد، حیات این</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">¬</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دسته از شبکه</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">¬</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها نیز حفظ خواهد شد و توسعه روزافزون این شاهراههای ارتباطی را به</span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دنبال خواهد داشت.</span></span></span></span></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 10pt; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: ltr; -ms-text-justify: inter-ideograph;"><strong>Background and Aim</strong>: This study tends to investigate the reasons of interpersonal trust and the results of trust in online scientific social networks.<br>
<strong>Methods</strong>: The applied Research has been used cluster sampling to collect data. The study population consisted of Shiraz university and Persian Gulf university faculties. A sampling of 269 person was determined by Morgan table according to whole population (900 person). In order to gathering data it was used Wu, Chen and Chang (2010) questionnaire. SPSS version 21 was used to analyze data.<br>
<strong>Results</strong>: Results showed that Among the reasons that create trust among scientific social networks members, Satisfaction (Mean score= 27.2 and T score= 53./6) is the most effective. According to the obtained correlation coefficient between two variables commitment and trust (0.798), commitment is the result of trust in online scientific social networks. Furthermore, the correlation coefficient between two variables Stickiness and trust (0.744) showed that the stickiness is the results of trust between members of online scientific social networks.<br>
<strong>Conclusion</strong>. Due to high impact of satisfaction on creating trust between members of online scientific social networks, we should create consent and satisfaction of members, in order to provide a place that researchers think these networks are good places to present their specialized knowledge and experience and they can exchange their information and knowledge. <br>
</p>
اعتماد, شبکههای اجتماعی علمی پیوسته, عوامل ایجاد کننده, پژوهشگران, دانشگاه شیراز, دانشگاه خلیج فارس
Trust, Online scientific social networks, Causes, Researchers, Shiraz University, Persian Gulf University
26
36
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-384-1&slc_lang=fa&sid=1
سحر
انبارکی
s.anbaraki@areeo.ac.ir
10031947532846003582
10031947532846003582
Yes
دانشگاه شیراز
Abdolrasoul
Jokar
عبدالرسول
جوکار
Ajowkar2003@yahoo.com
10031947532846003583
10031947532846003583
No
دانشگاه شیراز
Saeideh
Ebrahimi
سعیده
ابراهیمی
Sebrahimi.shirazu@gmail.com
10031947532846003584
10031947532846003584
No
دانشگاه شیراز