[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 4-1393 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 137-149 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نیازهای اطلاعاتی بهداشت و سلامت کاربران در سایت پرسش و پاسخ یاهو
زهرا شاملو ، نصرت ریاحی‌نیا
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2074 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از منابع رفع نیاز اطلاعاتی بهداشتی، سایت‌های پرسش و پاسخ هستند که افراد می‌توانند پرسش خود را طرح کنند تا فرد دیگری که آگاه است به آن پاسخ دهد. پژوهش حاضر درصدد است نیازهای اطلاعاتی کاربران را در بخش بهداشت سایت‌ پرسش و پاسخ یاهو انسرز بررسی نماید. پرسش‌های گروه موضوعی بهداشت یاهو انسرز مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. بدین منظور از هر گروه موضوعی مربوط به بهداشت و سلامت، 50 سؤال انتخاب شد. در مجموع 500 سؤال مورد بررسی قرار گرفت. پرسش‌ها پس از گردآوری از سایت یاهو انسرز با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کمی به کمک نرم افزار MAXQDA کدگذاری شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد نگرانی در مورد خود، خانواده و اطرافیان، کمبود اطلاعات و شکاف اطلاعاتی در یک حوزه خاص، معتبر ساختن اطلاعات خود از سوی دیگران، نداشتن درآمد کافی، نبودن بیمه، از دلایل اصلی کاربران از ایجاد پرسش است. پیشگیری و ارتقاء سلامتی، تبدیل حدسیات خود به یقین، مشورت قبل از انجام معاینات و آزمایش‌های پزشکی خود از بیشترین موارد استفاده کاربران از پاسخ‌های دریافتی از سؤالات بهداشتی است. بر اساس یافته‌های این تحقیق مشخص شد که درمان طبیعی بیماری‌ها، ارتودنسی، روش‌های کاهش وزن و از بین بردن چربی، بیماری‌های پوستی و روش‌های درمان آن، پادرد و مشکلات مربوط به آن، اندام تناسلی مردان، استفاده از لنز چشمی، دوران قاعدگی و مشکلات مربوط به خواب بیشترین مقوله‌های موضوعی در بخش بهداشت یاهو انسرز است. نتیجه‌گیری: نتایج بدست آمده از پژوهش نشان می‌دهد بیشتر سؤالات در رابطه با جنبه‌ای از یک بیماری است.
واژه‌های کلیدی: سایت‌های پرسش و پاسخ اجتماعی، یاهو انسرز، نیازهای اطلاعاتی، اطلاعات بهداشت و سلامت
متن کامل [PDF 426 kb]   (637 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamloo Z, Riahinia N. Analyzing Users’ Health Information Needs Based on the Yahoo Answers®. Human Info Interact. 2014; 1 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-1874-fa.html

شاملو زهرا، ریاحی‌نیا نصرت. تحلیل نیازهای اطلاعاتی بهداشت و سلامت کاربران در سایت پرسش و پاسخ یاهو. تعامل انسان و اطلاعات. 1393; 1 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-1874-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction