[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 251-258 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
الهه پاکباز ، مرتضی کوکبی، زاهد بیگدلی
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1846 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی، توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مقیاس چند‌بعدی اضطراب کتابخانه‌ای ون‌کمپن (MLAS) که برای جامعه ایرانی ترجمه و هنجاریابی شده انجام‌شده است. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین شد. از میان 354 پرسشنامه‌ی پخش شده در بین نمونه آماری، 287 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 07/81 درصد) و کار تجزیه و تحلیل یافته‌ها بر اساس تعداد مذکور انجام و برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معنی‌داری تفاوت‌ها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های توصیفی منتج از پژوهش نشان داد که میزان اضطراب کتابخانه‌ای برابر با 69/151 و در سطح متوسط می‌باشد.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش به نقش متغیرهای اعم از: جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل، مقطع تحصیلی، تعداد دفعات استفاده از کتابخانه، بر میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل، مقطع تحصیلی و تعداد دفعات استفاده از کتابخانه ازجمله متغیرهای هستند که روی "میزان اضطراب کتابخانه‌ای" دانشجویان تأثیر دارند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب کتابخانه‌ای، اضطراب تحصیلی، کتابخانه‌های دانشگاهی
متن کامل [PDF 358 kb]   (495 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakbaz E, Kokabi M, Bigdeli Z. An Investigation of Library Anxiety Rate of Postgraduate Students. Human Info Interact. 2015; 1 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2409-fa.html

پاکباز الهه، کوکبی مرتضی، بیگدلی زاهد. بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی. تعامل انسان و اطلاعات. 1393; 1 (4)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2409-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction