[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 71-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بازی‌وارسازی خدمات کتابخانه‌ای: مفهومی نوین در تعامل با کاربران
رضا بصیریان جهرمی ، زاهد بیگدلی، غلامرضا حیدری، علیرضا حاجی یخچالی
استادیار- دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر- فارغ التحصیل مقطع دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1113 مشاهده)

زمینه/هدف: بازی‌وارسازی را کاربست محرک‌های مرتبط با انجام بازی در بسترهای به ظاهر نامرتبط با بازی دانسته‌اند. در واقع، این تعریف جامع‌ترین تعریفی است که تاکنون از بازی‌وارسازی ارائه شده است. این مفهوم برای نخستین بار در سال 2002 میلادی ارائه شد، اما بیش از هشت سال – یعنی تا نیمه دوم سال 2010 میلادی- طول کشید تا مفهوم یادشده توجه جهانیان را به خود جلب نماید. بازی‌وارسازی در حیطه‌های گوناگون و به تناسب نیازهای متنوع موجود در این حیطه‌ها کاربرد یافته است. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن معرفی مفهوم بازی‌وارسازی و مؤلفه‌های آن، به نقش و جایگاه این مفهوم جدید در حیطه فرآیندها و فعالیت‌های کتابخانه‌ای بپردازد.

روش: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظام‌مند متون مرتبط با بازی‌وارسازی انجام شده است.

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهند که مؤلفه‌های بازی‌وارسازی به واسطه ماهیّت منطبق با انگیزه انسانی‌شان و در صورت طراحی مناسب بتوانند بستری را فراهم نمایند که به واسطه آن امکان پذیرش تغییرات در سطح کتابخانه‌ها از سوی مدیران- و سپس کارکنان و کاربران- راحت‌تر اتفاق افتد. این امر می‌تواند به حل «بحران مشارکت» کتابخانه‌ها یاری رساند.

نتیجه‌گیری: مدیران کتابخانه‌ها می‌توانند با درک شرایط موجود و بر اساس اصول بازی‌وارسازی تمهیداتی بیاندیشند تا بر اساس آن، کتابخانه‌ها و وبسایت آنها جذابیت‌های بیشتری را برای جذب مخاطب ایجاد کنند.

واژه‌های کلیدی: بازی‌وارسازی، کتابخانه‌ها، بازی‌های جدّی، مشارکت کاربران، وبسایت کتابخانه‌ها
متن کامل [PDF 677 kb]   (707 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

BasirianJahromi R, Bigdeli Z, Haidari G, Hajiyakhchali A. Gamifying the library services: A new concept in interacting with users. Human Info Interact. 2016; 3 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2587-fa.html

بصیریان جهرمی رضا، بیگدلی زاهد، حیدری غلامرضا، حاجی یخچالی علیرضا. بازی‌وارسازی خدمات کتابخانه‌ای: مفهومی نوین در تعامل با کاربران. تعامل انسان و اطلاعات. 1395; 3 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2587-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction