دوره 7، شماره 3 - ( 9-1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 65-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1786 مشاهده)
مقدمه: رفتار اطلاعاتی در علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به عنوان یک رفتار اساسی انسان دیده می­‌شود که تا کنون پژوهش­‌های بسیاری درباره آن انجام شده است. این پژوهش­، پارادایم‌­ها و رویکردهای متفاوتی را در بر می­‌گیرد که در پژوهش­‌های رفتار اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفته‌­اند. هدف مقاله حاضر بررسی سیر تغییر پارادایم و رویکردهای محتلف پژوهشی در حوزه رفتار اطلاعاتی است.
روش­‌شناسی: پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی و پس از مرور مطالعات پیشین با هدف شناسایی پارادایم‌­های غالب رفتار اطلاعاتی انجام شده است.
یافته‌­ها: یافته­ها نشان داد که می­توان مطالعات رفتار اطلاعاتی را در دو دسته پارادایم اصلی قدیم و جدید قرار داد. پارادایم قدیم صرفاً بر نحوه استفاده فرد از کانال­‌های اطلاعاتی اشاره دارد و خود فرد را در تعامل با اطلاعات کمتر مورد توجه قرار می­‌دهد. پاردایم قدیم ناظر بر نظریات شانون درباره اطلاعات است و پاردایم جدید بر روابط بین رشته­‌ای تأکید دارد. در دسته پارادایم جدید رویکرد شناختی، جامعه‌­شناختی، و چندوجهی را می­توان مشاهده نمود. 
نتیجه‌گیری: رفتار اطلاعاتی یک رفتار غریزی است که در محیط اجتماعی رخ داده و عوامل مختلفی در آن تأثیر گذارند و مانند بسیاری از ویژگی­های انسانی، رفتاری است که در خلأ رخ نمی­دهد؛ این رفتار در تعامل با اطلاعات، انسان و جامعه قابل تعریف است و از این رو می­تواند جنبه­های گسترده و چندوجهی داشته باشد. همچنین این رفتار به عنوان شاخه­‌ای از علوم اجتماعی است که تحت پارادایم­های مختلفی قابل بررسی است. برخلاف علوم طبیعی در علوم اجتماعی فرانظریه‌­های زیادی ممکن است در کنار هم پیش بروند. گاهی یک فرانظریه به سادگی از بین می­‌رود و زمانی دیگر ممکن است دوباره رشد نموده، تحول پیدا کند و مجدداً علایق پژوهشگران را برانگیزد. بدین ترتیب سیر تکامل پژوهش رفتار اطلاعاتی نشان دهنده ترکیب رشته‌­ها و نظریات بین رشته­‌ای و روابط جدید در درک رفتار اطلاعاتی انسان است.
متن کامل [PDF 525 kb]   (965 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.