دوره 8، شماره 1 - ( 3-1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 57-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران
چکیده:   (3031 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتباط مخاطب با رسانه‌های دیجیتال دوسویه و تعاملی است. نشر کتاب در قالب‌های غیر چاپی و دیجیتالی، این ویژگی را در کتاب نیز ایجاد کرده است. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی کتاب‌های تعاملی کودک تولید شده در ایران و ارزیابی دیدگاه‌های تولیدکنندگان این گونه از کتاب، چالش‌های تولید کتاب تعاملی کودک را در ایران شناسایی کند.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و در سه بخش انجام شده است. ویژگی‌های کتاب‌های تعاملی تولید شده در ایران براساس یک سیاهه وارسی ارزیابی و در سه بخش ویژگی‌های تولیدکننده، ویژگی‌های چندرسانه‌ای و ویژگی‌های تعاملی توصیف شدند. مصاحبه‌های تولیدکنندگان کتاب‌های تعاملی از نشریات عمومی ادبیات کودک استخراج و مضامین مرتبط با چالش‌های تولید شناسایی شد. مطالعه تجربه تولیدکنندگان کتاب تعاملی با روش پدیدارشناسی جهت شناسایی چالش‌های تولید انجام شد.
یافته‌ها: با شروع دهه نود شمسی، ناشران دولتی و خصوصی و استدیوهای بازی‌سازی تولید محدود کتاب تعاملی الکترونیکی کودک را در ایران، آغاز کردند. تولید گسترده کتاب تعاملی به دلیل مواردی چون: ضعف در قوانین حق مؤلف، نگرانی مؤلف از خلق مشترک، کمبود نیروی متخصص در حوزه تولید محتوای چندرسانه‌ای و روایت تعاملی، محدودیت‌های مالی ناشران و شکست محتوای تولید شده در رقابت با محصولات مشابه غیرایرانی با مشکلاتی مواجه است. نبود مبانی نظری غنی در حوزه خواندن دیجیتال و زیرساخت‌های فنی برای پشتیبانی از این محصولات از دیگر چالش‌های تولید هستند.
نتیجه‌گیری: مخاطب‌شناسی مستمر از مسائلی است که تولیدکنندگان کتاب تعاملی نسبت به آن توجه کمتری نشان داده‌اند. در تولید یک داستان تعاملی خوب توجه به روایت تعاملی و ویژگی‌های چندرسانه‌ای ضروری است. در کتاب‌های مورد بررسی بسیاری از ویژگی‌های روایت تعاملی مانند خلق مشترک، نوشتن برخط و ارتباط مخاطبان با هم مورد توجه نبود و ویژگی‌های چندرسانه‌ای نیز در بسیاری موارد سبب قطع پیوستگی در خواندن می‎شود
متن کامل [PDF 726 kb]   (709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Porter. (2018). The Cambridge introduction to narrative. Translation: R. Pourazar and N. Mehdizadeh Ashrafi. Tehran: Atraf. (in Persian)
2. Aslankhani P. (2018). The influence of Designing Methods of Interactive Cognitive Books and Promoting the Creativity in Preschool Children. Master Thesis, Faculty of Art. Soore university.
3. Bartle, Richard.(1996). Hearts, clubs, diamonds, spades: players who suit MUDs. Presented at: http://mud.co.uk/richard/hcds.htm#Moock, 1996. Last seen:2019/09/01.
4. Bates, Celeste C.,(et al). (2016). "E-Books and E-Book Apps: Considerations for Beginning Readers". The reading teacher. 7(4), pp 401-411. [DOI:10.1002/trtr.1543]
5. Cover. Rob. (2016). Digital Identities: creating and communicating the online self. Elsevier.
6. Cover. Rob. (2006). "Audience inter/active: interactive media, narrative control and reconceiving audience history". New media and society, 8 (1). 139-158. [DOI:10.1177/1461444806059922]
7. Danaei Moghadam. D. (2018). Study on children's interaction with augmented reality storybook. PhD thesis. Faculty of psychology and education. Kharazmi university.
8. Dresang, E. T. (2008). "Radical change revisited: Dynamic digital age books for youth". Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 8(3), 294-304.
9. Garden, Howard. Davis, Katie. (2013). The app generation. Yale University Press.
10. Green, M. C. Jenkins, K. M. (2014). "Interactive narratives: processes and outcomes in user-directed stories". Journal of Communication. 64. 479-500. [DOI:10.1111/jcom.12093]
11. Hu, N. Y., Yu, Yong H., & Zhang, Jin song, (2013). " A research on Reading Model of Interactive Children Picture Book Application Based on the Theory of "Zone of Proximal Development". Applied Mechanics and Materials Vols. 411-414 pp. 2952-2956 [DOI:10.4028/www.scientific.net/AMM.411-414.2952]
12. Huang, Y.-M., Liang, T.-H., & Chiu, C.-H. (2013). "Gender Differences in the Reading of E-books: Investigating Childeren's Attitudes, Reading Behaviors and Outcomes". Educational Technology & Society, 16 (4), 97-110.
13. James, Carrie. (2014). Disconnected: youth, new media, and the ethics gap. The MIT press. [DOI:10.7551/mitpress/9688.001.0001]
14. Kang D., Tian F., Sahandi R. (2016). "Educational Folktale E-book with Collage Illustratable Tool. In: El Rhalibi A., Tian F., Pan Z., Liu B. (eds) E-Learning and Games. Edutainment 2016". Lecture Notes in Computer Science, vol 9654. Springer, Cham [DOI:10.1007/978-3-319-40259-8_2]
15. Kianian, D. (2009). Participation theatre for children and ‭adolescent. Tehran: Namayesh. (in Persian)‬‬‬‬
16. Kiosis, Spiro. (2002). "interactivity: a concept explication". New media and society. 4 (3). 355-383 [DOI:10.1177/146144480200400303]
17. Kowsari, M. (2010). Game Age (Video and Computer Games in Contemporary Society). Tehran: Darichehyeh No. (in persian)
18. larki P, Abdolshi M, Zamani E, Karimi R. (2015). "Study of the Impact of Electronic Interactive Books on Creativity, Interest and Self-Efficacy of Student Users of Public Libraries (A Case from Honar & Andisheh Library of Fouladshar)" . Research on Information Science & Public Libraries. 21 (2): 309-323. (in Persian)
19. Manninen, Tony. (2003). "Interaction forms and communicative actions in multiplayer games". The international journal of computer game research. 3(1). Presented at http://www.gamestudies.org/0301/manninen/. Last seen: 2019/09/01.
20. Nikolajeva, Maria. Scott, Carole. (2006). How picturebooks work. Routledge
21. Petrelli, Daniela. Wright, Hazel. (2009). "On the writing, reading and publishing of digital stories". Library Review. 58 (7), 509-526. [DOI:10.1108/00242530910978208]
22. Quiring, Oliver. (2016). "interactivity". The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy. JohnWiley & Sons, Inc. [DOI:10.1002/9781118766804.wbiect075]
23. Reynolds, K. (2015). Children's literature: a very short introduction. Translation: Mehdi Hejvani. Tehran: Ofogh. (in Persian)
24. Robb, Michael Benjamin. (2010). New Ways of Reading: The Impact of an Interactive Book on Young Children's Story Comprehension and Parent-Child Dialogic Reading Behaviors. PhD dissertation in Psychology. University of California Riverside.
25. Shafie Sarvestani, Zahra. (2016). A research on the printed book Illustrations for children with Interactive Approach. Practical project: Illustrating a children novel with use of theoretical research findings, based on interactive Approach. Master Thesis, Faculty of Art. Tarbiat Modares university. (in Persian)
26. Wolf, Maryanne. (2018). Reader come home: the reading brain in a digital world. Harper. (Epub version)
27. Wood, D. Grant, J. (2007). Theutre for children: guide to writing, adapting, direecting and a cting. Translation: R Shahjani and H Fadayihosein. Tehran: Namayesh. (in Persian)
28. Zhang-Kennedy, Leah. Abdelaziz, Yomna. Chiasson, Sonia. (2017). "Cyberheroes: The design and evaluation of an interactive ebook to educate children about online privacy". International Journal of Child-Computer Interaction. 13.pp10-18. [DOI:10.1016/j.ijcci.2017.05.001]
29. List of printed books which have electronic interactive version:
30. Hamzeyi, R. (2011). Touch the knife. Illustrated by N. Delavari. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
31. Hamzeyi, R. (2010). Touch the hubble-bubble. Illustrated by N. Delavari. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
32. Hamzeyi, R. (2010). Touch the Matches. Illustrated by N. Delavari. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
33. Jozdani, O. (2013). The day Mania became king. Illustrated by S. Haghgou. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
34. Jozdani, O. (2013). The day Mania became a doctor. Illustrated by S. Haghgou. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
35. Jozdani, O. (2013). The day Mania got lost. Illustrated by S. Haghgou. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
36. Jozdani, O. (2013). The day Mania became the queen of ants. Illustrated by S. Haghgou. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
37. Jozdani, O. (2013). The day Mania became kind. Illustrated by S. Haghgou. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
38. Jozdani, O. (2013). The day Mania became a painter. Illustrated by S. Haghgou. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
39. Kian, Gh. (2013). Blue train: sea. . Illustrated by H. Amehkan. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
40. Kian, Gh. (2013). Blue train: mountain. Illustrated by H. Amehkan. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
41. Kian, Gh. (2013). Blue train: Jungle. Illustrated by H. Amehkan. Tehran: Chekkeh. (in Persian)
42. Mahouti, M. (2014). Clever hunting. Illustrated by M. Mahdavian. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
43. Mahouti, M. (2014). Little Warriors. Illustrated by A. Atayi. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
44. Mahouti, M. (2014). The turtle that was flying. Illustrated by V. Mohammadi. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
45. Mousavizadeh. S. (2014). Edible books. Illustrated by I. Rahimi. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
46. Mousavizadeh. S. (2014). Snow, Snow, Snow. Illustrated by I. Rahimi. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
47. Ohser, Erich. (1987). Vater und sohn (father and son). Written by: Iraj Jahanshahi. Tehran: Fatemi, Vajeh. (in Persian)
48. Pourvahab,M. (2014). Golden Rooster. Illustrated by P. Pourhoseini. Tehran: Sooremehr. (in Persian)
49. Yazdani, M. (2019). Shoutak' adventures 1. Illustrated by S. Salavati. Tehran: Nardeban. (in Persian)
50. Yazdani, M. (2019). Shoutak' adventures I1. Illustrated by G. Gorgani. Tehran: Nardeban. (in Persian)

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.