دوره 11، شماره 2 - ( 6-1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 122-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
چکیده:   (952 مشاهده)
زمینه و هدف: مقاله با هدف ارزیابی رابط کاربری صفحات وب فارسی موزه‌های ایران انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی از نوع ارزیابی مکاشفه‌ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 10 وب سایت موزه‌ای تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی ایران است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی بر اساس معیارهای موجود در متون و منابع مشتمل بر 10 شاخص اصلی و 103 مؤلفه فرعی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ویلکاکسون و فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که از بین 10 شاخص اصلی، معیارهای سادگی، تصحیح خطا و زبان رابط کاربری به ترتیب 100%، 98.13 % و 97.51 % امتیاز را کسب کردند. معیارهای کنترل کاربر و جستجو به ترتیب با 21.9 درصد و 26.83 درصد کمترین انطباق را با مولفه‌های سیاهه ارزیابی داشتند. در بین جامعه آماری. سایت موزه نیاوران با 71.71 % بالاترین سطح انطباق کیفی و موزه ارتباطات ایران با 42.52% کمترین میزان انطباق کیفی را با سیاهه ارزیابی داشت. نتایج حاصل از بررسی فرضیه پژوهش نشان داد سایت‌های موزه‌ای مورد مطالعه در رعایت شاخص‌های ارزیابی رابط کاربری با هم تفاوت دارند و وب سایت موزه‌های مورد مطالعه از نظر رعایت شاخص‌ها متفاوت عمل کرده‌اند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که سایت‌های مورد مطالعه توانسته‌اند در مورد معیارهای راهنمایی، نمایش اطلاعات و راهنمایی امتیاز بالای50 % کسب کنند اما در مورد معیارهای جستجو، انسجام، طراحی صفحه، رابط کاربری، کنترل کاربر و تصحیح خطا امتیاز کمتر از50 % را کسب کرده بودند. با توجه به نقش و اهمیتی که این معیارها در بالا بردن رضایت کاربران از وب سایت موزه‌ها دارند، ارتقاء وضعیت موجود از سوی متولیان وب‌سایت موزه‌های مورد مطالعه توصیه می‌گردد.  
 
متن کامل [PDF 767 kb]   (1175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.