استادیار گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه بزرگمهر قائنات، قائنات، ایران
چکیده: (112 مشاهده)
زمینه و هدف: شبکههای اجتماعی و نفوذ هر چه بیشتر آنها در میان کاربران مختلف در تمام نقاط دنیا باعث شده است که این شبکهها به ابزارهایی مناسب برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل شوند. شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی شناخته میشود و افزایش بازدید، پسند و نظر در اینستاگرام، نقش مهمی در دیده شدن کسبوکارها دارد. هدف این پژوهش تحلیل رفتار کاربران در مواجهه با پستهای بازاریابان الکترونیکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهمنظور افزایش تعاملات کاربران با پستهای بازاریابان الکترونیکی میباشد.
روش پژوهش: طبق مطالعات کتابخانهای، عوامل تاثیرگذار بر میزان بازدید، پسند و نظر پستهای بازاریابان الکترونیکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام استخراج شده است. پس از استخراج دادههای متناسب با هر عامل شناسایی شده، به محاسبه وزن و اهمیت هر یک بر اساس مدل رگرسیون پرداخته شده است. همچنین با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی به ایجاد مدل طبقهبند درخت تصمیم برای پیشبینی و مدیریت پستها بهمنظور افزایش میزان بازدید، پسند و نظر، ایجاد شده است.
یافتهها: به طور مستقیم، عواملی مانند «تعداد پستها»، «تعداد دنبالکنندگان»، «نوع پست»، «محتوای پست» و «زمان پست» عوامل بالقوهای هستند که بر تعداد بازدید، پسندها و نظرها تأثیرگذار هستند. طبق نتایج بدست آمده عامل «محتوای پست با موضوع نظرسنجی» با دارا بودن علامت مثبت و ضریب 420290.616 بیشترین تاثیر مثبت را بر میزان بازدید یک پست داشته است. عامل «محتوای پست با موضوع تخفیف» با دارا بودن علامت مثبت و ضریب 5417.751 بیشترین تاثیر مثبت را بر میزان پسند یک پست داشته است. عامل «محتوای پست با موضوع تخفیف» با دارا بودن علامت مثبت و ضریب 2164.016 بیشترین تاثیر مثبت را بر میزان نظر یک پست داشته است.
نتیجهگیری: بر اساس عوامل موثر استخراجشده، محاسبه وزن و اهمیت هر عامل و مدل درخت تصمیم ایجادشده میتوان به مدیریت پستها در جهت افزایش میزان بازدید، پسند و نظر پرداخت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى