دوره 12، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzabeigi M, bahri R. The role of cognitive flexibility and openness to experience in predicting the information literacy level of Shiraz University students. Human Information Interaction 2025; 12 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3182-fa.html
میرزابیگی مهدیه، بحری ریحانه. نقش انعطاف پذیری شناختی و گشودگی به تجربه در پیش بینی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شیراز. تعامل انسان و اطلاعات. 1404; 12 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3182-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (276 مشاهده)
هدف: بررسی نقش انعطاف­پذیری شناختی و گشودگی به تجربه در پیش­بینی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1401-1402.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز در حدود 17000 نفر است که تعداد 375 نفر از طریق محاسبه فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شد. نمونه پژوهش از طریق روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ  (1999)، پرسشنامه انعطاف­پذیری شناختی ساخته­شده توسط دنیس و وندروال  در سال 2010 و پرسشنامه سواد اطلاعاتی که با استفاده از پرسشنامه­های پژوهش سِنگ  و همکاران (2020)، پینتو  و همکاران (2020) و لی  و همکاران (2020) و براساس دسته­بندی چارچوب سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (2016) تهیه شده، استفاده شدهاست. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه در نرم­افزار اس­پی­اس­اس بهره گرفته شد.
یافته­ها: یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد، با اضافه­شدن میزان انعطاف­پذیری شناختی و گشودگی به تجربه، سطح سواد اطلاعاتی آزمودنی­ها افزایش می­یافت. همچنین، متغیر گشودگی به تجربه (به میزان بیشتر) و انعطاف­پذیری شناختی توانستند پیش­بینی­کننده میزان سواد اطلاعاتی آزمودنی­ها باشند.
اصالت/ارزش: رابطه میان انعطاف­پذیری شناختی، گشودگی به تجربه و سطح سواد اطلاعاتی و همچنین، توانایی انعطاف­پذیری شناختی و گشودگی به تجربه در پیش­بینی سطح سواد اطلاعانی دانشجویان، سبب آگاهی پژوهشگران از این مسئله خواهد شد که چه ابعادی از ویژگی­های شناختی باید در بحث سواد اطلاعاتی افراد مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان نیز، با ارتقای سطح گشودگی به تجربه و انعطاف­پذیری شناختی خود و همچنین و افزایش مهارت خود از طریق شرکت در کارگاه­ها و دوره­های آموزش سواد اطلاعاتی بر مشکلات احتمالی مرتبط با کمبود سواد اطلاعاتیشان فائق آیند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb