TY - JOUR T1 - The Importance of Visual Literacy in Education and Learning in Media age TT - ضرورت و جایگاه سواد بصری در آموزش و یادگیری در عصر رسانه JF - hii JO - hii VL - 9 IS - 3 UR - http://hii.khu.ac.ir/article-1-3038-fa.html Y1 - 2022 SP - 77 EP - 88 KW - Visual literacy KW - Education KW - Learning KW - Image evaluation N2 - زمینه و هدف: باتوجه‌به افزایش روزافزون حجم اطلاعات در دنیای کنونی و ضرورت استفاده از تصاویر در حوزه‌های مختلف، اهمیت سواد بصری بر کسی پوشیده نیست و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سواد بصری در یادگیری تأثیر مثبتی دارد. ازاین‌رو در این پژوهش هدف، تعیین جایگاه سواد بصری و پی‌بردن به‌ضرورت استفاده آن در آموزش و یادگیری و همچنین تعیین مؤلفه‌های سواد بصری در جهت بهبود یادگیری است. روش پژوهش: این مقاله با استفاده از روش اسنادی (کتابخانه‌ای) و به شیوه پژوهش توصیفی، به‌مرور متون حوزه سواد بصری پرداخته و رویکردهای مختلف حوزه سواد بصری را مورد مداقه قرار داده است. یافته‌ها: سواد بصری به طور معمول به‌عنوان توانایی ارزیابی، تحلیل و تفسیر معانی تصاویر و استفاده از آن است و به¬عنوان یک مفهوم جدایی‌ناپذیر از دنیای کنونی و سیر پیشرفت آن لازم است. نتیجه‌گیری: استانداردهای سواد بصری به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بر مبنای یک چارچوب منطقی و از پیش تعریف شده به بررسی، تحلیل، درک و شناخت عناصر دیداری بپردازیم و سبب می‌شود تا افراد بتوانند به شیوه مناسب‌تری از منابع اطلاعاتی در قالب تصاویر و نمادها بهره‌مند شوند. مفهوم سواد بصری روزبه‌روز توسعه بیشتری می‌یابد و نیاز به ابزار و فناوری‌های پیشرفته‌تری دارد. M3 ER -