Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
مسئولیتهای اخلاقی در حوزه فناوری و طراحی یادگیری
Ethical Responsibilities of Instructional Design and Technology Discipline
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: به طورکلی، هرکجا پرسش از ”چگونه یادگرفتن یا چگونه آموزش دادن“ باشد، فناوریهای یادگیری نیز حضور دارند. فنآور آموزشی با دارا بودن ملاکها و مؤلفههای یک حرفه، نیازمند اخلاق<span dir="LTR"></span>حرفهای است. بنابراین فنآور آموزشی بهعنوان فردی حرفهای با کسب دانش اخلاق حرفهای و شناخت مسئولیتهای اخلاقی خود، میتواند در مسیری متعالی گام بردارد؛ که رمز تعالی هر رشته تخصصی است. لازمۀ شناخت این مسئولیتهای اخلاقی شناسایی صاحبان حق در هر حرفه است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش</strong>: پژوهش حاضر از راه تحلیل و جمعبندی تعاریف فناوری آموزشی، این رشته دانشگاهی را بهمثابه یک حرفه تبیین و صاحبان حق را در این حرفه شناسایی کرده است. وجود کلمه اخلاق در تعریف این رشته و بررسی فناوری آموزشی بهمثابه یک حرفه، راهنمای ورود به اخلاق حرفهای و تدوین کدهای اخلاقی است.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها</strong>: یافته ها نشان داد که تعریف هر رشته خطکشی برای تعیین حوزه فعالیت متخصصان آن رشته است. تکنولوژی آموزشی به مطالعه یا عمل اخلاقی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد از طریق خلق کردن، استفاده و مدیریت فرآیندها و منابع مناسب تکنولوژیکی گفته میشود. فرآیندهای مرتبط با این حوزه باید سه عمل خلق کردن، استفاده و مدیریت کردن مبتنی بر اخلاق حرفهای انجام شود. این حرفه با محوریت نظریههای یادگیری پنج حیطه فعالیت- مجزا درعینحال در تعامل با یکدیگر- را در برمیگیرد: بهکارگیری، تولید، مدیریت، طراحی و ارزشیابی<span dir="LTR">.</span> تکنولوژیست بنا به نیاز بهعنوان عضوی از گروه دریکی از پنج حیطۀ یادشده فعالیت میکند. آنچه در این میان اهمیت افزونی دارد اخلاقی بودن همه فرآیندهاست.</p>
<p dir="RTL"><strong><span dir="RTL">نتیجهگیری</span></strong>: <span dir="RTL">تکنولوژی آموزشی از تعهد حرفهای یا مرام اخلاقی برخوردار است. به همین سبب میتوان آن را یک حرفه محسوب کرد. حرفهای که صاحبان حق دارد و نسبت به هر یک از آنها مسؤولیت اخلاقی پیدا میکند. شناخت این مسؤولیتها به علت نوظهور بودن رشته در هالهای از ابهام بوده و بهطور مدون شناسایی نشده است. صاحبان حق در این حرفه به سبب تفاوت در جنس بستر، از دودسته حقوق برخوردارند. بهطور مثال تکنولوژیست آموزشی در برابر کاروران در آموزشهای الکترونیک علاوه بر مسؤولیتهای پیشین خود در آموزش حضوری، مسؤولیتهای جدیدی نیز پیدا میکند که پیدایش این مسؤولیتها در اثر بستر الکترونیک یادگیری است.</span></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: Generally, where learning and teaching concerns, instructional technology’s presence had been certain. Instructional technology by having the standards and components of a profession needs ethics. Therefore, as a professional, an instructional technologist has to yield to ethical criteria, knowledge, standards, and appreciate ethical responsibilities in order to succeed. To recognize the ethical responsibilities in any profession, its stakeholders should be identified first.</p>
<p><strong>Method</strong>: This research thoroughly analyzes and goes over the main points of definitions of instructional technology, and explains the educational technology as a profession. The existence of the term “ethics” in the definition of the field, and studying instructional technology as a profession is an entrance into a professional discipline and articulating its code of ethics. </p>
<p><strong>Result:</strong> Findings reveals that in Instructional Design Technology discipline, the change in the definition, modifys the functions and responsibilities of professionals in the field. Hence, the field encompasses five separate activities, yet these interaction closely with one another. These activities are: application, development, management, design, and evaluation. Technologists may be involved in one or more of the aforementioned activities, but what is of most value is the ethics in all of them.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>It may be concluded that Instructional Technology enjoys professional ethics. So, it should be categorized as a profession withholding rights and ethical responsibility. Stakeholders in this field have dual responsibilities, due to its inherent nature of face-to-face and virtual learning activities. </p>
اخلاق حرفهای, عناصر تعریف, رشتههای دانشگاهی, طراحی آموزشی, فرآیند یاددهی- یادگیری
Professional Ethics, Definition elements, University disciplines, Instructional Design Technology, Teaching-Learning Process
52
63
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-151-1&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Rastegarpour
حسن
رستگارپور
h_rast1@yahoo.com
1003194753284600574
1003194753284600574
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Faezeh
Movahedi
فائزه
موحدی
movahedi29@yahoo.com
1003194753284600575
1003194753284600575
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Zeynab
Barkhordari
زینب
برخورداری
barkhordariz@ut.ac.ir
1003194753284600576
1003194753284600576
No
Tehran University
دانشگاه تهران