Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
3
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دانشپژوهان حوزه و دانشگاه استان خراسان رضوی با رویکرد شبکه عصبی
Investigation through and Clustering the Information Needs and Information Seeking Behavior of Seminary and University Students of Khorasan-e- Razavi with Neural Network Analysis
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="right"><strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: هدف پژوهش حاضر خوشهبندی و مطالعه تطبیقی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دانشپژوهان حوزه و دانشگاه خراسان رضوی با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش: </span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی است که با رویکرد کمی و با استفاده از شبکه عصبی، انجام شده است. ابزار این پژوهش پرسشنامهای متناسب با نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دانشپژوهان حوزه و دانشگاه استان خراسان رضوی است که بین نمونهای از افراد جامعه (447 نفر) متشکل از اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، سبزوار و گناباد و دانشپژوهان سطح چهار مدارس عالی علمیه نواب، آیتاله خویی و نرجس توزیع شده است. پس از جمع آوری دادهها، شبکه عصبی به منظور خوشهبندی دادهها انتخاب شد و با استفاده از نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9pt;">Matlab14</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، دانشپژوهان حوزه و دانشگاه به صورت مجزا و یکبار به صورت کل بر اساس مؤلفههای اصلی پژوهش (هدف و انگیزه اطلاعیابی، منابع اطلاعاتی، راههای اطلاعیابی، خدمات اطلاعاتی) خوشهبندی شدند. سپس با حذف هر یک از زیرمؤلفههای مؤلفه اصلی پژوهش، مؤثرترین و کماثرترین گزینه در نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دانشپژوهان حوزه و دانشگاه تعیین شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ها: </span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با انجام خوشهبندی با استفاده از شبکه عصبی خودسازمانده، مؤثرترین مؤلفه در هدف و انگیزه اطلاعیابی دانشپژوهان حوزه انجام فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و مذهبی و در دانشپژوهان دانشگاه ارتقای کیفیت تدریس میباشد. کماثرترین مولفه در هر دو قشر حوزوی و دانشگاهی کسب وجهه علمی و رقابت با همترازان تعیین شد. مؤثرترین مؤلفه در منابع اطلاعاتی مورد نیاز هر دو قشر حوزوی و دانشگاهی مجلات تمام متن الکترونیک فارسی میباشد. کماثرترین منابع اطلاعاتی مورد نیاز در دانشپژوهان حوزه، کتابهای لاتین و در دانشپژوهان دانشگاه، پایاننامهها تعیین شد. مؤثرترین راه دسترسی به اطلاعات در حوزه، استفاده از منابع چاپی و در دانشگاه استفاده از منابع الکترونیکی و کماثرترین راه در هر دو قشر خرید منابع میباشد. هر دو قشر دانشپژوهان حوزه و دانشگاه در مؤثرترین و کماثرترین مؤلفه در زمینه خدمات اطلاعاتی در رفع نیازهایشان مشترکند. بیشترین خدمات در رفع نیاز اطلاعاتی آنان، آشنایی با انواع منابع در زمینه رشته تخصصی خود و کماثرترین مؤلفه نیز آشنایی با آر. اس. اس. ها و پادکستها میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­گیری: </span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به هدف و یافتههای پژوهش حاضر، با تعیین رفتارهای اطلاعاتی که از نیازهای اطلاعاتی سرچشمه می گیرد، تهیه و تدارک منابع مورد نیاز دانشپژوهان حوزه و دانشگاه، از تمهیداتی است که لازم است برای رفع نیازهای اطلاعاتی آنان انجام شود و زمینه تصمیمگیری اطلاعاتگرا برای مدیران کتابخانهها فراهم میشود.</span></span></span></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: This study aims to investigate and clustering the information needs and information seeking behavior of seminary and university students using neural network analysis in Khorasan-e- Razavi.<br>
<strong>Methods</strong>: The quantitative study is an applied and descriptive survey conducted with neural networks analysis. Data were collected by a questionnaire based on the information needs and information seeking behavior of seminary and university students of Khorasan-e- Razavi province. It was distributed between the samples (447 samples) included of Mashhad, Sabzevar and Gonabad University of Medical Sciences faculty members, and four grade seminary students of Nawab, Ayatollah Khoui and Narjes religious schools. After collecting data, the two variables of university and religious schools students were apart for data clustering using Matlab 14 software once in general based on the main components of the study such as (the purpose and the motivation of seeking information, information sources, information barriers, information seeking skills, seeking methods and information services. Then, after deleting each sub-component of the main components of the research, the most effective and the least effective item on information needs and information seeking behavior of seminary and university students were determined.<br>
<strong>Results</strong>: the most effective component in motivating and aim of the students for information seeking in seminary students was to help them conduct research on cultural and religious activities and in university students was to improve the quality of their teaching. The least effective component in both seminary and university students were determined as academic reputation and compete with peers.<br>
The most effective component of the resources required by both seminary and university students were Persian full-text electronic journals. The least effective needed resources in seminary students were determined Latin books and in university students were determined theses. The most effective way to access information in the seminary schools was print resources and in university students was electronic resources and the least effective way was determined as buying needed resources. Both seminary and university students in the most and least effective component in information services in meeting their required information needs were common and the same. The most services in meeting their information needs were familiarity with a variety of resources in their special field and least effective component was determined as familiarity with RSS and podcasts.<br>
<strong>Conclusion</strong>. According to the aim and findings of this study, by determining information seeking behavior that descends from information needs, preparing required sources for seminary and university student is one of the most important needs that must be done to solve their informations needs and provide information deciding for libraries administrators.</p>
نیاز اطلاعاتی, رفتار اطلاعیابی, دانشپژوهان حوزه و دانشگاه, خراسان رضوی, شبکه عصبی مصنوعی, خوشهبندی
Information needs, Information behavior, Seminary and university scholars, Khorasan Razavi, Artificial neural networks, Clustering
71
73
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-346-1&slc_lang=fa&sid=1
Sedigheh
Mohammad Esmaeil
صدیقه
محمداسماعیل
m.esmaeili2@gmail.com
10031947532846003597
10031947532846003597
Yes
Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, tehran,Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، تهران،ایران
Jamileh
Naeimi
جمیله
نعیمی
jamilanaeimi@gmail.com
10031947532846003598
10031947532846003598
No
Science and Research Branch, Islamic Azad University, tehran,Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران،ایران