Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
4
3
online
1
fulltext
fa
توسعه مدل مفهومی مسئلهیابی پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار
Developing the Conceptual Model of Research Problem Finding Using Directed Content Analysis
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف: </strong>این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مسئلهیابی پژوهش و توسعه مدل مفهومی آن به عنوان اولین گام در زمینه تولید دانش و افزایش کیفیت مسئلهیابی صورت پذیرفت.<br>
<strong>روش: </strong>در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار به توسعه مدل مفهومی برآمده از فراترکیب دادههای منابع پیشین مسئلهیابی پرداخته شد. از این روش جهت تولید دانش جدید حول محور مسئلهیابی استفاده شد. جامعه پژوهش متشکل از 17 منبع پراستناد پژوهشی بود.<br>
<strong>یافته</strong><strong>ها: </strong>در مجموع از میان منابع انتخاب شده، 22 مفهوم و 182 کد پیرامون چهار ویژگی مهم مسئلهیابی شناسایی شد. بنابراین مدل مفهومی مسئلهیابی در ویژگی شخصیتی در پنج بُعد، در ویژگی روانشناختی در چهار بعد، در ویژگی فکری (تفکر خلاقانه) در شش بعد، در ویژگی فکری (تفکر انتقادی) در دو بعد و در ویژگی آموزشی در پنج بعد، توسعه داده شد.<br>
<strong>نتیجه</strong><strong>گیری: </strong>عوامل شناسایی شده مؤثر بر مسئلهیابی در این پژوهش، بسیار فراگیرتر از پژوهشهای پیشین بود. همچنین ارزش افزودهای بر پژوهشهای پیشین مسئلهیابی اضافه شد. همچنین مدل مفهومی توسعهیافتهای پیرامون مسئلهیابی پژوهش برای اولین بار طراحی شد<strong>.</strong>
<strong>Background and Aim</strong>: This study aims to introduce a developed conceptual model of problem finding.<br>
<strong>Methods</strong>: This article is carried out by utilizing qualitative directed content analysis. The researcher used this method to gather new knowledge on the four features of problem finding. In total, 17 scientific sources were analyzed.<br>
<strong>Results</strong><strong>:</strong> This research revealed 182 codes, 22 themes that outline issues related to the research problem finding. Personality feature extended in five dimensions; psychological feature extended in four dimensions; thinking feature (creative thinking) extended in six dimensions and (critical thinking) extended in two dimensions; and educational feature extended in five dimensions.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Based on available data, the number of factors identified in this study is greater and more comprehensive than that of any previous research. It could provide an added value to the current researches about problem finding. This study has also developed the previous conceptual model and utilized a directed content analysis method that has never been conducted to date in the field of problem finding.<br>
مسئلهیابی پژوهش, روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار, مدل مفهومی, ویژگی شخصیتی, ویژگی روانشناختی, ویژگی فکری, تفکر خلاقانه, تفکر انتقادی, ویژگی آموزشی.
Research problem finding, directed content analysis, conceptual model, personality feature, thinking feature, creative thinking, critical thinking, educational feature, psychological feature.
34
47
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-450-1&slc_lang=fa&sid=1
Mostafa
Baghmirani
مصطفی
باغ میرانی
baghmirani@gmail.com
10031947532846001616
10031947532846001616
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Mohammad Reza
Esmaili Givi
محمدرضا
اسماعیلی گیوی
s.givi@ut.ac.ir
10031947532846001617
10031947532846001617
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران
Mohammad
Hassanzadeh
محمد
حسن زاده
10031947532846001619
10031947532846001619
No
Tarbiat Modares University
دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
Ali Reza
Noruzi
علیرضا
نوروزی
noruzi@ut.ac.ir
10031947532846001618
10031947532846001618
No
University of Tehran
دانشگاه تهران