Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
4
3
online
1
fulltext
fa
تبیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در ارتباط بین کاربست شبکه اجتماعی مجازی و رفتارهای اشتراک دانش در فضای مجازی
Explaining the Mediating Role of Social Capital in the Relationship between the Application of Virtual Social Network and Knowledge Sharing Practices in Cyberspace
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در رابطه بین کاربست شبکه اجتماعی مجازی و رفتارهای تسهیم دانش در فضای مجازی انجام گرفت.<br>
<strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- پس رویدادی بود. جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی کاربر شبکه اجتماعی تلگرام در دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1395-1396 تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 210 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کاربست شبکههای اجتماعی مجازی (با پایایی 70/0 =α)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) (با پایایی 93/0 = α) و پرسشنامه تسهیم دانش بهلول (1392) (با پایایی 93/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. داده ­ها با استفاده از دو نرم ­افزار <span dir="LTR">Spss vs. <sub>22</sub></span> و <span dir="LTR"> lisrel. <sub>8.50</sub></span>و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.<br>
<strong>یافته ­ها:</strong> نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است <strong>(</strong>٩٦/٢= ،<span dir="LTR">x<sup>2</sup>/df</span>، 93/0=<span dir="LTR"> GFI</span>، 92/0=<span dir="LTR"> AGFI</span>، 91/0=<span dir="LTR"> CFI</span>، 93/0=<span dir="LTR"> NFI</span>، 081/0=<span dir="LTR"> RMSEA</span><strong>)</strong> و مؤلفه کاربست شبکه اجتماعی مجازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه سرمایه اجتماعی بر رفتارهای تسهیم دانش در فضای مجازی تاثیر معنی­دار دارد (05/0><span dir="LTR">p</span>).<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> شبکه اجتماعی تلگرام با اتکا به ظرفیت فرامتنی خود در ارتباط­هایی که شکل داده­ است باعث توسعه رفتار اشتراک گذاری دانش کاربران در فضای مجازی شده است. بنابراین آموزش و نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای این شبکه­ها و برنامهریزی برای آینده میتواند پیشنهادی اساسی برای دستاندرکاران حوزه مجازی باشد.
<strong>Background and Aim: </strong>The purpose of this study was to explain the mediating role of social capital in the relationship between the application of virtual social network and knowledge sharing practices in cyberspace.<br>
<strong>Methods:</strong> The research in terms of the main strategy, was quantitative, in terms of the strategy, was field, and in terms of analytical, was descriptive-post-event technique. The statistical population consisted of postgraduate students users of telegrams social network at Mohaghegh Ardabili University in the academic year of 2016-2017. The sampling method was random. The sample size according to the Kregci-Morgan model and with error α = 0.05, was considered 210 persons. To collect data, virtual social networking questionnaire (with reliability α= 0.70), Social Capital Questionnaire of Nahapiet and Ghoshal (1998) (with reliability α= 0.93) and Knowledge Sharing Questionnaire of Bohlool (1392) (with reliability α= 0.93) was used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s SPSS v. 22 and Lisrel 8.50 and analyzed by structural equation modeling.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that the proposed model had suitable fit (x<sup>2</sup>/df=2.96, GFI=0.93, AGFI=0.92, CFI=0.91, NFI=0.93, RMSEA=0.81) and the component of virtual social networking has a direct and indirect effect through the component of social capital on knowledge sharing in cyberspace (P<0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The social network of Telegram, based on its hyperactivity capacity in shaped relationships, has been developing the behavior of user knowledge sharing in the cyberspace. Therefore, educating and developing and continuously monitoring the space of these networks and planning for the future can be a major proposition for virtual domain managers.
شبکه اجتماعی مجازی, سرمایه اجتماعی, تسهیم دانش, شبکه مجازی تلگرام, دانشجویان تحصیلات تکمیلی
Virtual social network, Social capital, Knowledge sharing, Telegram virtual network, Post-graduate students
72
86
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-1&slc_lang=fa&sid=1
Ebrahim
Aryani Ghizghapan
ابراهیم
آریانی قیزقاپان
e.aryani.sh@gmail.com
10031947532846001632
10031947532846001632
Yes
university of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
Adel
Zahed Bablan
عادل
زاهد بابلان
zahed@uma.ac.ir
10031947532846001633
10031947532846001633
No
دانشگاه محقق اردبیلی
Parvaneh
Rahimi
پروانه
محمدی
10031947532846001634
10031947532846001634
No
Urmia University
دانشگاه ارومیه
Mahdi
Moeinikia
مهدی
معینی کیا
m_moeinikia@uma.ac.ir
10031947532846001635
10031947532846001635
No
دانشگاه محقق اردبیلی