Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
5
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل مفهومی پیشفرضهای معرفتشناختی نظریۀ «اخلاق اطلاعات» فلوریدی
A Conceptual Analysis of Epistemological Pre-assumptions of Floridi’s Theory of Information Ethics
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این مقاله قصد دارد تا پیش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">فرض</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های معرفت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شناختی نظریۀ اخلاق اطلاعات فلوریدی را تحلیل کند و برخی از آن پیش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">فرض</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها را مورد بحث و نقد قرار دهد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> روش مقاله، سندی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و رویکرد آن تحلیل مفهومی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">است. برای باز کردن یک مفهوم یا ارائۀ تحلیلهای بدیل دربارۀ آن، مستنداتی که پایۀ استدلال هستند با استفاده از روش سندی جمعآوری و با تکیه بر آنها، مفاهیم موجود تحلیل و نقد، و مفاهیم جدید بسط داده میشوند.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></strong><strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> فلوریدی برای اخلاقی کردن جهان، کل موجودات را «اطلاعات» تلقی می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کند و می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گوید به جای اینکه فقط موجودات زنده دارای ارزش و حرمت باشند، همۀ «چیزها» دارای حریم اخلاقی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اند و یک حق اولیه برای بودن بر طبق طبیعت خود دارند. بر طبق رئالیسم اطلاعاتی وی، همۀ چیزها (زنده و غیرزنده) دارای ساختار اطلاعاتی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اند و این ساختار، مجموعه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ای است از ویژگی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها و روابط بین آنها، و بر اساس چنین ساختاری صرفاً می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شود چیزها را شناخت و ذات آنها را نمی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">توان کشف کرد. هر سطحی از انتزاع، واجد مجموعه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ای از ویژگی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها و روابط برای هر شیء است. فلوریدی از ایدۀ متافیزیکی «تفاوت» بهره می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گیرد و اظهار می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کند که «تفاوت» از نوع رابطه است و نبود این رابطه، چیز را برای ما ناشناختنی می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کند زیرا برای شناخت یک چیز، باید نخست تفاوت آن با چیز دیگر فهم شود. پس «تفاوت» بر «وجود» تقدم دارد و لذا رابطه بر وجود تقدم دارد. با این استدلال، وی بسط می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دهد که در شناخت، روابط بین ویژگی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">های یک چیز (ابژه) با یکدیگر و روابط آن چیز با دیگر چیزهاست که شناخت ما را می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سازد و این ویژگی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها و روابط بین آنها، در واقع ساختار اطلاعاتی چیزها هستند. وی می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گوید که حداقلی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ترین واحد تفاوت قابل بیان به</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">صورت ریاضی برای یک موجود، تفاوت باینری میان صفر و یک به عنوان یک «دادۀ» پایه است که کوچک</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ترین واحد ساختاری-ریاضی-اطلاعاتی یک موجود را تشکیل می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دهد. </span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> اهمیت این مقاله در تشریح نگاه فلوریدی دربارۀ اشیاء و شناخت اشیاء است و اینکه او چگونه با استدلالات متافیزیکی خود، اشیاء را اطلاعات تلقی می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کند و آسیب</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زدن به اشیاء را معادل آسیب</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زدن به سپهر اطلاعات می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">داند و بدین دلیل آن را غیراخلاقی می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">داند که باعث می</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شود بخشی از اطلاعات نابود گردد. در این مقاله نگاه ایده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرای فلوریدی از نظر بی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تفاوتی نظریۀ اخلاقی او به بدن</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها، تقلیل</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرایی معرفت</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شناختی، نادیده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گرفتن انعطاف</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پذیری تکنولوژیک، و ادعای جهانشمولی نقد شده است</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span>
<strong>Background and Aim: </strong>This paper aims at conceptual analysis of epistemological pre-assumptions of the theory of “Information Ethics” to provide better understanding about this macro-ethics theory and offer a critical standpoint about some of its pre-assumptions.<br>
<strong>Methods:</strong> A documentary method and a conceptual analysis were used. This research method and approach is best suited to explore pre-assumptions of philosophical standpoints and scientific concepts.<br>
<strong>Results: </strong>Floridi’s epistemological position in the theory of “Information Ethics” is pan-informationism. This position originates from his “Informational Realism”. He argues that the ultimate nature of knowledge is structural. Structures, rather than entities, in his view, is aPriori and primal. He uses a metaphysical concept, namely “difference”, to argue for his position. In his view, in the existence of an object, the structure of “difference” is primal to the entity of that object because without difference, entities substantially could not be recognized. By this reasoning, he argues that we can see all things as information because all structures can be translated to data clusters in a selective level of abstraction. By viewing every things as information, they gain at least a minimum right to “being” that should be respected because the first informational structure of an entity is being/not being binary. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> The value of this research lies in the exploration and explanation of epistemological assumptions of Floridi’s information ethics theory who tried to determine all objects as information to ethically save them from damage, by metaphysical development of the concept “difference”. This article also showed that how this conceptual development is obscure because of its epistemological reductions, emphasis on mind and neglecting bodies, and technological flexibility
اخلاق اطلاعات, فلوریدی, رئالیسم ساختاری وجودی, رئالیسم اطلاعاتی, تعبیرانگاری, سطح انتزاع, کمینهگرایی اخلاقی
Information Ethics, Lociano Floridi, Informational Realism, Structural Realism, Constructionism, Level of Abstraction, Entropy
30
43
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-20-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Shaghaghi
مهدی
شقاقی
m_shaghaghi@sbu.ac.ir
10031947532846002079
10031947532846002079
Yes
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی