Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
سنجش ارتباط بین مهارتهای سواد اطلاعاتی و محیطهای اطلاعاتی: مطالعهی موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان
Identifying Information Grounds of Kurdistan University Postgraduate Students and Their Relation with Students' Information Literacy Skills
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این پژوهش به بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و ارتباط آن با محیط­های اطلاعاتی مورد استفاده­ی آنها می­پردازد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه­ی آماری 1977 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان است و حجم نمونه 321 نفر است که با روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی انتخاب شده­اند. دادهها با استفاده از پرسشنامه­ای شامل دو بخش برای شناسایی انواع محیط­های اطلاعاتی و مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد مطالعه گردآوری شده است و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان در همه مهارتهای سواد اطلاعاتی بالاتر از متوسط بوده و مطلوب است. بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق نشان میدهد که بین محیط­های اطلاعاتی دانشگاهی و سواد اطلاعاتی رابطه­ مثبت و قوی وجود دارد. همبستگی بین محیط­های اطلاعاتی علمی با سواد اطلاعاتی مثبت و مطلوب و بین محیطهای اطلاعات عمومی و مهارتهای سواد اطلاعاتی مثبت و متوسط است. بین مهارت اول و دوم سواد اطلاعاتی با محیطهای اطلاعاتی، رابطهای منفی و معکوس؛ بین مهارت سوم و چهارم با محیطها رابطه­ای مثبت و مستقیم بوده و رابطه­ی بین مهارت­ پنجم با محیط­های اطلاعاتی منفی و معکوس اما معنادار نیست. بنابراین بین سه بعد نیازهای اطلاعاتی، اولویت با نیازهای اطلاعاتی دانشگاهی و سپس علمی است اما نسبت به نیازهای اطلاعاتی عمومی غفلت و کوتاهی شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span></strong>: <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مقاله به دلیل شناسایی سواد اطلاعاتی و فایدهاش در شناخت رابطه سواد اطلاعاتی و محیطهای اطلاعاتی جامعه پژوهش و برنامهریزی مربوط ارزشمند است.</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span>
<strong>Background and Aim: </strong>This article studies the information literacy skills of Kurdistan University graduate students and its relationship with their information grounds. <br>
<strong>Methods:</strong> The research used descriptive-correlation survey methodology. The statistical population consisted of 1977 Master degree students at University of Kurdistan and 321 members thereof selected by stratified random method for research sample. Data collected by a questionnaire including two sections for identification of the students’ information grounds and information literacy skills. Descriptive as well as inferential statistics were used for data analysis.<br>
<strong>Results:</strong> Kurdistan University graduate students overall information literacy was above average and desirable in five literacy skills. Results on the relationship between research variables showed that there is a positive and strong correlation between academic information grounds and information literacy competencies. Correlation between scientific information grounds and information literacy competencies is positive and suitable where it is positive and moderate between public information grounds and information literacy competencies. There is a negative correlation between first and second information literacy competencies and information grounds; straight and positive correlation between third and fourth information literacy competencies with grounds and fifth information literacy competency and information grounds correlation is insignificant but negative. It is concluded that priorities among three dimensions is for academic and scientific information needs but public information needs is less concerned and deficiency should be improved.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Article is valuable for information literacy competencies recognition and its advantages for correlation indication between information literacy and information grounds and policy making on research population.
سواد اطلاعاتی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان. محیط اطلاعاتی علمی, محیط اطلاعاتی دانشگاهی, محیط اطلاعاتی عمومی
academic, public and scientific information grounds, information literacy skills, Kurdistan University graduate students
17
29
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-507-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Jalali Dizaji
علی
جلالی دیزجی
jalalidizaji@gmail.com
10031947532846005003
10031947532846005003
Yes
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی
Arafat
Lotfi
عرفات
لطفی
arafat.lotfi@yahoo.com
10031947532846005004
10031947532846005004
No
Shahid Jalal Barnameh Public Library
کتابخانه عمومی شهید جلال بارنامه
Golnessa
Galyani Moghaddam
گلنسا
گلینی مقدم
g_galyani@yahoo.com
10031947532846005005
10031947532846005005
No
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی