Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
4
4
online
1
fulltext
fa
روابط مفهومی و مدل انتشار اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات فریبنده
Conceptual Relationships and Diffusion Model of Information, Misinformation and Disinformation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف:</strong> در گذر زمان تعاریف و ترکیبات متنوعی از واژۀ اطلاعات ارائه شده است که توجه به آنها لازمۀ مدیریت صحیح فرایند اطلاعرسانی است. هدف این مطالعه شفاف نمودن مفاهیم اطلاعات، اطلاعات نادرست و اطلاعات فریبنده و درک بهتـر وجوه اشتراک، افتراق و روابط میان آنها و تشریح الگوها و انگیزههای انتشار اطلاعات نادرست و فریبنده است.<br>
<strong>روش پژوهش:</strong> مطالعۀ حاضر با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی مبانی نظری و روابط مفهومی گونههای مختلف اطلاعات و مدلهای انتشار آنها پرداخته است.<br>
<strong>یافتهها:</strong> اطلاعات خوب و ارزشمند دارای مشخصاتی همانند دسترسپذیری، دقیق، کامل، مقرون به صرفه، انعطافپذیر، مرتبط، موثق، امن، ساده، بهموقع و قابل بازبینی است. اطلاعات نادرست مترادف با اطلاعات اشتباه، غلط، ناصحیح، ناقص دانست که به صورت غیرعمدی منتشر میشوند. در حالیکه اطلاعات فریبنده دارای دو ویژگی اصلی کذب بودن اطلاعات و قصد گمراهکنندگی است.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> شـناخت بهتـر مفاهیم اطلاعات، اطلاعات نادرست و فریبنده و درک ابعاد مختلف آنها، مبنایی برای پژوهشهای کاربردی دقیقتر در این زمینـه و تحلیـلهـای جامعتر خواهد بود. ارائۀ آموزش تفکر انتقادی و مهارتهای ارزیابی اطلاعات در قالب سواد اطلاعاتی، سواد وبی و امثال آن میتواند از انتشار، بازیابی و استفاده از اطلاعات نادرست و فریبنده توسط کاربران است جلوگیری کند.
<strong>Background and Aim: </strong>Proper management of the information process requires considering various definitions and combinations of the term "information". The purpose of this study was to clarify the concepts of information, misinformation and disinformation, and to better understand the ways of sharing, differentiation and relationships between them, and to explain the patterns and motivations for disseminating false and deceptive information.<br>
<strong>Methods:</strong> The present study uses a library research method to study theoretical foundations and conceptual relationships of different types of information and their dissemination models.<br>
<strong>Results:</strong> Good and valuable information with features such as accessible, accurate, complete, economical, flexible, relevant, reliable, secure, simple, timely and verifiable. Misinformation is synonymous with incorrect, false, incorrect, incomplete information that is published unintentionally. While disinformation has two main characteristics of false information and misleading intent.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Better understanding of the concepts of information, misinformation and disinformation, and understanding their different dimensions will be the basis for more accurate research in this field and more comprehensive analyzes. Providing critical thinking training and information assessment skills in the form of information literacy, literacy and the like can prevent the publication, retrieval and use of inaccurate and deceptive information by users.
ترکیبات اطلاعات, اطلاعات, اطلاعات نادرست, اطلاعات فریبنده.
Combinations of Information, Information, Misinformation, Disinformation
1
15
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-64-1&slc_lang=fa&sid=1
Ehsan
Geraei
احسان
گرایی
geraei.e@lu.ac.ir
10031947532846001813
10031947532846001813
No
Lorestan University
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
leila
fathi
لیلا
فتحی
leila.fathi@yahoo.com
10031947532846001814
10031947532846001814
Yes
دانشگاه تربیت مدرس