Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
8
2
online
1
fulltext
fa
واکاوی عوامل محیطی و فنی و تکنولوژیکی مؤثر بر پنهانسازی دانش در فضای علمی
Inquiring the Effective Factors of Environmental, Technical and Technological on Knowledge Hiding in Scientific Space
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimYW;"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">زمینه و هدف</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">:</span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">هدف این پژوهش مطالعه واکاوی عوامل محیطی و فنی و تکنولوژیکی مؤثر بر پنهانسازی دانش در فضای علمی میباشد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته اقدام به شناسایی عوامل محیطی و فنی و تکنولوژیکی مؤثر بر پنهانسازی دانش در فضای علمی نموده است لذا مقاله حاضر مشتمل بر کثرتگرایی روش گردآوری اطلاعات است. همچنین در ادامه با استفاده از «روش دلفی» مدل مفهومی واکاوی عوامل محیطی و فنی و تکنولوژیکی مؤثر بر پنهانسازی دانش در فضای علمی ارائه گردیده است. درروش کمی نمونه آماری این پژوهش 314 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی انتخابشده و از طریق پرسشنامههای استاندارد پنهانسازی دانش (دیمر کاسیگولو، 2016) و محقق ساخته عوامل محیطی و فنی و تکنولوژیکی موردبررسی قرارگرفتهاند. دادههای</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">آماری</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">گردآوریشده طی 6 ماههی اول سال 1399 و درنهایت با</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">استفاده</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">از </span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">روش معادلات ساختاری </span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">در</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">محیط</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">نرمافزار آموس مورد</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">تجزیهوتحلیل</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">قرارگرفته</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">شده </span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">‎</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">است. عوامل فنی و تکنولوژیکی شامل؛ سهولت دسترسپذیری، مطابقت فناوری سازمان، ترس و واهمه از کار با فناوری موجود در سازمان و رضایت از کیفیت و برای عوامل محیطی نیز محیط فیزیکی و محیط اجتماعی در نظر گرفته شد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">یافتهها</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">یافتههای پژوهش نشان میدهد که مقدار تأثیر محیط فیزیکی و اجتماعی بر پنهانسازی دانش به ترتیب با ضریب استاندارد 70/0- و 39/0- هست. همچنین مقدار تأثیرپذیری سهولت دسترسپذیری، عامل مطابقت فناوری سازمان، عامل رضایت از کیفیت نیز با پنهانسازی دانش به ترتیب برابر با 65/0- و 21/0- و 45/0- میباشد؛ اما متغیر ترس و واهمه از کار با فناوری موجود در سازمان با پنهانسازی دانش تأثیر مستقیم بهاندازه 96/0 دارد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">نتایج حاکی از آن است که عوامل محیطی و فنی و تکنولوژیکی با پنهانسازی دانش رابطه معکوس و معناداری دارد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<strong>Background and Aim:</strong> The aim of present study is the inquiring the environmental, technical and technological factors effective on knowledge hiding in scientific space.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Methods:</strong> The study is a mixed approach, inquiring the environmental, technical and technological factors effective on knowledge hiding in scientific space. Thus, this article include in the pluralism of information collection methods. Also, using the "Delphi" method, the conceptual model of Inquiring the environmental, technical and technological factors effective on knowledge hiding in scientific space.<br>
In quantitative terms, the sample was 314 employees of Islamic Azad University of Khorasan Razavi. Sample selected randomly and surveyed through standard knowledge hiding (Demirkasimoglu, 2016) and researcher-made environmental, technical and technological factors questionnaires. Data was collected during the first six months of 2020 and analyzed, using SEM and Amos software. Technical and technological factors include: Ease of accessibility, compliance of the organization's technology, fear of working with the existing technology in the organization and satisfaction with quality, and for environmental factors, the physical environment and social environment were considered.<br>
<strong>Results:</strong> Results show that the effect of physical and social environment on knowledge concealment with the standard coefficients of -0.70 and -0.39, respectively. Also, the amount of effectiveness of ease of accessibility, the factor of compliance with the organization's technology, the factor of fear and apprehension of working with existing technology in the organization, the factor of quality satisfaction with knowledge concealment are equal to -0.65, -0.21 and – 0.45. But the fear variable has a direct effect of 0.96 by hiding knowledge.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Results indicate that: Environmental, technical and technological factors are inversely and significantly related to knowledge hiding.
پنهانسازی دانش, عوامل محیطی, فنی و تکنولوژیکی, فضای علمی, دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی
Knowledge Hiding, Environmental Factors, Technical and Technological, Scientific Space, Islamic Azad University of Khorasan Razavi
25
37
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-780-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahi
Hoseinpour
مهدی
حسین پور
hooseinpur@yahoo.com
10031947532846005103
10031947532846005103
No
Islamic Azad University of Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد کرمان
Sanjar
Salajghe
سنجر
سلاجقه
salajeghe_187@yahoo.com
10031947532846005104
10031947532846005104
Yes
Islamic Azad University of Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد کرمان،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمان، ایران
Mohammad
Jalal Kamali
محمد
جلال کمالی
Mjalalkamali@yahoo.co.uk
10031947532846005105
10031947532846005105
No
Islamic Azad University of Kerman
دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد کرمان