Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
8
1
online
1
fulltext
fa
کتاب تعاملی کودک در ایران، مروری بر وضعیت موجود و چالشهای تولید
Children's Interactive Book in Iran A Review On Existing Situation And Production Challenges
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimYW;"><strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">زمینه و هدف</span></span></span></strong><strong><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></strong> <span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%">ارتباط مخاطب با رسانههای دیجیتال دوسویه و تعاملی است. نشر کتاب در قالبهای غیر چاپی و دیجیتالی، این ویژگی را در کتاب نیز ایجاد کرده است. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی کتابهای تعاملی کودک تولید شده در ایران و ارزیابی دیدگاههای تولیدکنندگان این گونه از کتاب، چالشهای تولید کتاب تعاملی کودک را در ایران شناسایی کند</span></span><span style="line-height:107%">.</span><br>
<strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">روش</span></span></span></strong><strong><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span> </span></strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%">این پژوهش با رویکرد کیفی و در سه بخش انجام شده است. ویژگیهای کتابهای تعاملی تولید شده در ایران براساس یک سیاهه وارسی ارزیابی و در سه بخش ویژگیهای تولیدکننده، ویژگیهای چندرسانهای و ویژگیهای تعاملی توصیف شدند. مصاحبههای تولیدکنندگان کتابهای تعاملی از نشریات عمومی ادبیات کودک استخراج و مضامین مرتبط با چالشهای تولید شناسایی شد. مطالعه تجربه تولیدکنندگان کتاب تعاملی با روش پدیدارشناسی جهت شناسایی چالشهای تولید انجام شد</span></span><span style="line-height:107%">. </span><br>
<strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">یافتهها</span></span></span></strong><strong><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span> </span></strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%">با شروع دهه نود شمسی، ناشران دولتی و خصوصی و استدیوهای بازیسازی تولید محدود کتاب تعاملی الکترونیکی کودک را در ایران، آغاز کردند. تولید گسترده کتاب تعاملی به دلیل مواردی چون: ضعف در قوانین حق مؤلف، نگرانی مؤلف از خلق مشترک، کمبود نیروی متخصص در حوزه تولید محتوای چندرسانهای و روایت تعاملی، محدودیتهای مالی ناشران و شکست محتوای تولید شده در رقابت با محصولات مشابه غیرایرانی با مشکلاتی مواجه است. نبود مبانی نظری غنی در حوزه خواندن دیجیتال و زیرساختهای فنی برای پشتیبانی از این محصولات از دیگر چالشهای تولید هستند</span></span><span style="line-height:107%">.</span><br>
<strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><strong><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span> </span></strong><span dir="RTL" lang="AR-SA"><span style="line-height:107%">مخاطبشناسی مستمر از مسائلی است که تولیدکنندگان کتاب تعاملی نسبت به آن توجه کمتری نشان دادهاند. در تولید یک داستان تعاملی خوب توجه به روایت تعاملی و ویژگیهای چندرسانهای ضروری است. در کتابهای مورد بررسی بسیاری از ویژگیهای روایت تعاملی مانند خلق مشترک، نوشتن برخط و ارتباط مخاطبان با هم مورد توجه نبود و ویژگیهای چندرسانهای نیز در بسیاری موارد سبب قطع پیوستگی در خواندن می</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:107%">‎شود</span></span></span></span>
<strong>Background and objective</strong>: Audience communication with digital media is mutual and interactive. Non-printed digital formats of books maintain the features of interactivity. This attempts to identify interactive children's books published in Iran and assess publisher’s viewpoint on the challenges of creating interactive books.<br>
<strong>Method: </strong>This paper has applied a qualitative approach in three parts. The features of interactive books (published in Iran) were assessed based on a checklist and were described in three sections: producer, multimedia and interactive features. Interviews with interactive book producers were mined from periodicals and themes related to production challenges were identified. The experiences of interactive book producers were studied by phenomenological method to identify production challenges.<br>
<strong>Findings: </strong>production of interactive books in Iran started in early 2010s and continued till the middle of the decade. Some publishers stopped production due to lack of skills or financial resources. Production of interactive books ran into problems because of frail copyright laws, author's concern about co-creation, and a lack of expertise in the production of interactive narrative and multimedia content. Poor and imitative content fails to compete with similar non-Iranian products in the cultural products market. Lack of sufficient theoretical foundations for digital reading and technical infrastructure to support these products are other challenges identified in the production of interactive books.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Interactive book producers have not paid as much attention to their audience as they should. If producers do not have relevant information on their audience, they could not interactive narrative appropriate to their interests and needs.<br>
Under the circumstances, even if there are adequate infrastructure and appropriate financial resources, audience would not accept the product.
ادبیات الکترونیکی, روایت تعاملی, کتاب تعاملی کودک, رسانه تعاملی, کتاب الکترونیکی کودک
Electronic Literature, Interactive Narration, Children's Interactive Book, Interactive Media, Children’s e-book
42
57
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-802-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatima
Fahimnia
فاطمه
فهیمنیا
fahimnia@ut.ac.ir
10031947532846005120
10031947532846005120
Yes
دانشگاه تهران
Shahrzad
Maghsoudinasab
شهرزاد
مقصودی نسب
sh.maghsoudinasab@gmail.com
10031947532846005121
10031947532846005121
No
دانشگاه تهران
Alireza
Noruzi
علیرضا
نوروزی
anoruzi@gmail.com
10031947532846005122
10031947532846005122
No
دانشگاه تهران
Dariush
Matlabi
داریوش
مطلبی
dariushmatlabi@yahoo.com
10031947532846005123
10031947532846005123
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی