[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( 12-1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 38-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت موانع جریان دانش در کتابخانه‌‌‌‌‎های دانشگاه‎های آزاد اسلامی در مقایسه با کتابخانه‌های دانشگاه‎های دولتی
عسگر اکبری، فاطمه نوشین فرد ، نجلا حریری
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (279 مشاهده)
زمینه و هدف: مدیریت دانش فرآیندی است که سازمان­ها را در شناسایی، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات و مهارت­های ساختارنیافته یاری می­‌رساند. امروزه این تجربه در برخی از سازمان­ها دربارۀ مدیریت دانش به شکست انجامیده است. کتابخانه­‌های دانشگاهی نیز به ­مثابه سازمان تابع شرایط مشابه می­‌باشند. از این­‌رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مقایسه موانع جریان دانش در کتابخانه­‌های دانشگاه­‌های دولتی و آزاد اسلامی می‌باشد.
روش­‌شناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی- تحلیلی است. داده­‌ها با استفاده از پرسشنامه از مدیران 120 کتابخانه مرکزی دانشگاه‌ها جمع­‌آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تی ساده استفاده شده­ است.
یافته­‌ها: ابعاد منبع دانش و عوامل فنی و تکنولوژیکی دانش در کتابخانه­‌های دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی دارای تفاوت معناداری بود بدین معنی که شرایط کتابخانه­‌های دانشگاه‌های دولتی بهتر است. در مقایسه نتایج کانال‌های ارتباطی، عوامل مدیریت و عوامل فردی تفاوت معناداری مشاهده شد، اگرچه موانع مدیریتی در هر دو گروه مشهود بود. در بخش مقایسه فرایندهای مدیریت دانش، در فرایند دسترسی و به­‌اشتراک­‌گذاری دانش، کتابخانه­‌های دانشگاه‌های دولتی عملکرد بهتری نسبت به کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی دارند، اما در فرایندهای خلق، شناسایی، جمع­ آوری، مرور و به‌کارگیری دانش کتابخانه­‌های دانشگاه‌های دولتی با کتابخانه­‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی تفاوت چندانی ندارند.
نتیجه­‌گیری: نظر به­ نقش و جایگاه کتابخانه­‌ها، به­ ویژه کتابخانه­‌های دانشگاهی در فرایند مدیریت دانش، جهت رفع چالش موانع، بهبود و ارتقاء وضعیت جاری آنها، باید مدیریت کتابخانه‌ها کارآمد شود، اهداف مدون و راهبردی تعریف و عملیاتی گردد، به کارکنان به عنوان ارکان اصلی مدیران دانشی توجه شود و از ابزار فناوری اطلاعات، به نحو احسن استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی، کتابخانه‌های دانشگاهی، مدیریت دانش، موانع جریان دانش.
متن کامل [PDF 589 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbari A, nooshinfard F, hariri N. Barriers of knowledge flow in libraries of Islamic Azad universities compared to libraries of State universities. Human Info Interact. 2018; 4 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2652-fa.html

اکبری عسگر، نوشین فرد فاطمه، حریری نجلا. بررسی وضعیت موانع جریان دانش در کتابخانه‌‌‌‌‎های دانشگاه‎های آزاد اسلامی در مقایسه با کتابخانه‌های دانشگاه‎های دولتی. تعامل انسان و اطلاعات. 1396; 4 (4)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2652-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction