[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 12-1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 30-43 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیه‌ای آنلاین در گردشگران خارجی شهر کاشان
دکتر محمد غفاری، خانم سمانه سادات نصیری
پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده:   (69 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیه­ای آنلاین در بین گردشگران خارجی در دسترسی که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکرده‌اند، انجام‌گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و ازنظر روش جمع­آوری داده­ها کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه­ آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی است که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکرده‌اند. برحسب گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان تعداد گردشگران 255 نفر بود که طبق جدول مورگان و کرسی تعداد نمونه 150 گردشگر خارجی با روش نمونه­گیری در دسترس برای تکمیل پرسشنامه­ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه‌ای محقق ساخته با 28 سؤال همراه با 8 سؤال جمعیت شناختی استفاده شد.
یافته‌ها: از مجموع یازده فرضیه، سه فرضیه­ تأثیر سهولت ادراک­شده بر درگیری ذهنی و تأثیر قابلیت اعتماد و درگیری ذهنی بر پیگیری اطلاعات تأیید شدندو 8 فرضیه دیگر رد شدند. بنابراین درگیری ذهنی تحت تأثیر قابلیت اعتماد منبع، قابلیت اعتبار پیام و فواید ادراک­شده در ارتباطات توصیه­ای آنلاین، قرار نمی­گیرد و درگیری ذهنی می­تواند تحت تأثیر سهولت ادراک­شده از ارتباطات توصیه­ای آنلاین و لذّت ادراک­شده از ارتباطات توصیه‌ای آنلاین، قرار گیرد. قابلیت اعتماد منبع و فواید ادراک­شده و سهولت و لذّت ادراک­شده از ارتباطات توصیه­ای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار نیست و اعتبار پیام در ارتباطات توصیه­ای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار است. همچنین درگیری ذهنی با ارتباطات توصیه­ای آنلاین، بر پیگیری آن تأثیر دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش متخصصان بازاریابی و گردشگری باید تلاش کنند تا با به­کارگیری اینترنت و قابلیت­های رسانه­های اجتماعی به­طور گسترده به تبلیغ خدمات خود و آگاهی­بخشی به توریست­ها بپردازند.
واژه‌های کلیدی: ارتباطات توصیه‌ای آنلاین، پیگیری اطلاعات، درگیری ذهنی، کاشان، گردشگری
متن کامل [PDF 966 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari M, Nasiri S S. Explaining the Effective Factors in Tracking Information in Electronic Word-of-Mouth (EWOM) Communication in Kashan Foreign Tourists. Human Info Interact. 2020; 6 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2747-fa.html

غفاری محمد، نصیری سمانه سادات. تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیه‌ای آنلاین در گردشگران خارجی شهر کاشان. تعامل انسان و اطلاعات. 1398; 6 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2747-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction