[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 15-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای تاثیر نمایه‌سازی متن‌محور و فولکسونومی تصاویر بر میزان بازیابی تصاویر در موتور جستجوی گوگل
شهناز خادمی زاده، فریده عصاره، خانم خدیجه مبینی
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (296 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر استفاده از دو روش نمایه سازی متن محور و فولکسونومی یا نمایه سازی مردمی تصاویر بر میزان بازیابی موفق این تصاویر در جستجو با استفاده از موتور جستجوی گوگل است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و روش آن،  پژوهش مبتنی بر فناوری و تجربی است. نمونه پژوهش 30 تصویر منتخب از کتاب «آناتومی گری» بود. این پژوهش در 4 مرحله انجام شده است. در مرحله اول تصاویر نمونه پژوهش توسط 600  مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام برچسب گذاری شدند. در مرحله دوم این تصاویر با دو روش نمایه سازی متن محور و مردمی در دو وبلاگ بارگذاری شدند. در مرحله سوم با انتخاب تصادفی 118 نفر از کارشناسان یک بیمارستان، به هر کاربر یک تصویر ارائه شد تا آن را در موتور جست‌وجوی گوگل جست‌وجو کند. در مرحله چهارم رتبه تصاویر بازیابی شده از دو وبلاگ بررسی و نتایج جست‌وجوی کاربران در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافته‌ها: در مقایسه روشهای نمایه سازی مردمی و متن محور، در میزان بازیابی تصاویر نمایه سازی شده آناتومی پزشکی، آزمون مجذور‌‌ کای مربوط به مقایسه میزان بازیابی تصاویر نمایه‌شده به روش نمایه سازی مردمی و روش متن‌محور در موتور کاوش گوگل، تفاوت معناداری را بین این دو گروه نمایه سازی نشان داد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می‌توان گفت استفاده از روش مردمی برای نمایه‌سازی تصاویر، سبب ارتقای میزان بازیابی آن‌ها توسط موتور جست‌و جوی گوگل می‌شود و نسبت به روش نمایه‌سازی متن‌محور، اثر بخشی بیشتری در میزان بازیابی تصاویر دارد.
 
 
واژه‌های کلیدی: نمایه‌سازی تصاویر، فولکسونومی، نمایه‌سازی مردمی، نمایه‌سازی متن محور، ذخیره و بازیابی تصاویر، موتور جست‌وجوی گوگل، شبکه اجتماعی، رتبه بندی تصاویر، برچسب گذاری.
متن کامل [PDF 454 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khademizadeh S, osareh F, Mobini K. A Comparing between the impacts of text based indexing and folksonomy on ranking of images search via Google search engine. Human Info Interact. 2018; 5 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2785-fa.html

خادمی زاده شهناز، عصاره فریده، مبینی خدیجه. بررسی مقایسه‌ای تاثیر نمایه‌سازی متن‌محور و فولکسونومی تصاویر بر میزان بازیابی تصاویر در موتور جستجوی گوگل. تعامل انسان و اطلاعات. 1397; 5 (3)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2785-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل انسان و اطلاعات Human Information Interaction