XML English Abstract Print


دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (91 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تجربه سواد اطلاعاتی در محیط کار با تأکید بر نظریه فعالیت است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر، پژوهش کمی است که با رویکرد طراحی ابزار انجام شده است. در این پژوهش به منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه، از روش نمونه‌ تصادفی طبقه‌ای نسبتی 86 نفری از کارکنان گروه‌های آموزشی مختلف دانشگاه فردوسی استفاده شده است. همچنین از روش‌های ساخت پرسشنامه همچون روایی ظاهری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه استفاده شد. به منظور بررسی همسانی درونی نیز آلفای کرونباخ به کار رفت.
یافته‌ها: شاخص روایی محتوایی و ظاهری مقیاس، مقدار مطلوب به دست آمد. همچنین مقدار آماره t در تمام موارد بزرگتر از 96/1 و در بارگذاری عاملی نیز همه عامل‌‌ها با میزان تبیین مناسبی در تحلیل عاملی، (از 4/0 بزرگتر) تأیید شدند. آلفای کرونباخ برای همه عامل‌ها مقدار قابل قبول 7/0 تا 9/0 بود.
نتیچه‌گیری: نتایج حاکی از تأثیر عوامل تجربه سواد اطلاعاتی با توجه به نظریه فعالیت است. مقیاس طراحی شده به منظور بررسی تجربه سواد اطلاعاتی در محیط کار با توجه به عوامل نظریه فعالیت، مناسب ارزیابی شده و استفاده از آن برای سنجش مفهوم جدید سواد اطلاعاتی، یعنی تجربه سواد اطلاعاتی که به نظریه فعالیت می‌پردازد، توجیه می‌گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb