XML English Abstract Print


دانشگاه بیرجند
چکیده:   (85 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف اصلی و کلی پژوهش حاضر بررسی نقش بیان خود واقعی در استفاده از اینستاگرام و سلفی است.  
روش شناسی: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل هستند. نمونه‌گیری به روش چند مرحله­ای انجام گرفت که بر این اساس 357 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های «مقیاس میزان اصالت»؛ «استفاده از اینستاگرام» و «گرفتن سلفی» استفاده شد.

یافته ­ها: استفاده از اینستاگرام بیش از حد متوسط و ارسال عکس­های سلفی و سلفی­های ویرایش شده کمتر از حد متوسط بود. با افزایش میزان اکثر متغیرهای روان­شناختی مورد مطالعه، استفاده از اینستاگرام، عکس­های سلفی و سلفی­های ویرایش شده افزایش می­یافت. با افزایش هراس ارتباطی، بیان خود واقعی در اینستاگرام کاهش می­یافت.
نتیجه ­گیری: در جامعه مورد مطالعه ما اکثر افراد گرایش بیشتری به درون‌گرایی دارند و تمایلی به نمایش خود ندارند. افرادی که توانایی بالایی برای بیان خود واقعی از طریق عکس­های سلفی دارند، از اینستاگرام بیشتر استفاده می­کنند، عکس­های سلفی زیادی ارسال می­کنند و همچنین از ویرایش بر روی عکس­های سلفی­شان بیشتر استفاده می­کنند. افراد با هراس ارتباطی بالا توانایی کمتری در بیان خود از طریق اینستاگرام دارند و بالعکس؛ این می­تواند به این دلیل باشد که توانایی افراد جامعه مورد بررسی در بیان خود واقعی در محیط چهره به چهره بیشتر از توانایی بیان خود واقعی در اینستاگرام بوده است
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb