پیشینه و اهداف: امروزه سیستم مدیریت یادگیری یکی از ابزارهای کلیدی سیستمهای آموزشی دانشگاهها است که تعامل بین اساتید، دانشجویان، مدیران آموزشی و افرادی که وظیفه نگهداری سیستم را برعهده دارند را برقرار میسازد. با توجه به تنوع کاربران این سیستمهای تعاملی و نیازمندیهای مختلف آنها، شناسایی انتظارات کاربران از این سیستمها و در نظر گرفتن این انتظارات در طراحی و توسعه سیستمهای آموزش آنلاین برای جلب رضایت کاربران و در نهایت موفقیت این سیستمها بسیار مهم است. روشها: در این پژوهش، با روش مصاحبه با سوالات از قبل طراحی شده با 12 نفر از اساتید مجرب دانشگاه فرهنگیان، انتظارات آنها از سیستمهای آموزش آنلاین استخراج شد. انتظارات جمعآوری شده بر اساس روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا با رویکرد مقوله بندی قیاسی تحلیل شد و سپس در قالب قابلیتهای کلی و مرتبط با واسط کاربری شناسایی شدند که در این مقاله گزارش میشوند. یافتهها: بررسی و تحلیل جوابهای اساتید به سوالات نشان میدهد که با توجه به آشنا نبودن آنها با سیستمهای آموزش آنلاین، آنها انتظار دارند که سیستم با روشهای مختلف به آنها در فرآیند آموزش کمک نماید و در مواقع لازم آنها را در انجام فعالیتهای آموزشی یاری رساند. همچنین، واسط کاربری این سیستمها برای اساتید بسیار مهم است زیرا تعامل آنها با دانشجویان را فراهم میسازد. آنها انتظار دارند که واسط کاربری زیبا و لذتبخش بوده و یادگیری و استفاده از سیستم با کمترین تلاش فیزیکی و ذهنی قابل انجام باشد. اساتید انتظار دارند که بتوانند سیستم و به ویژه واسط کاربری آنها را برحسب نیاز خود تغییر داده و اضافه نمودن امکانات جدید با کمترین هزینه قابل انجام باشد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که با وجود قابلیتهای خوب در سیستمهای آموزش آنلاین و رضایت نسبی اساتید از آنها، نیاز است این سیستمها بر حسب نیازهای کاربران انعطافپذیر بوده و به اساتید کنترل بیشتری در فرآیند آموزش ارائه نمایند. همچنین برقراری تعامل با دانشجویان و قابلیتهایی که مشارکت افراد در فرآیند آموزش را بهبود میدهند از مهمترین انتظارات اساتید از این سیستم مدیریت یادگیری هستند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |