Marefat R, Bazzi F, Azadi G. Evaluation of user experience in symbols and visual signs in the graphics of websites and applications. Human Information Interaction 2025; 11 (4)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3167-fa.html
دانشگاه سمنان
چکیده: (543 مشاهده)
زمینه و هدف: رابط کاربر، واسطه بین محیط رایانهای و انسان بوده و توجه به عناصر گرافیکی و معیارهای طراحی، رضایت کاربران را در پی دارد. این پژوهش، مقالات فارسی منتشرشده در حوزه تجربۀ کاربری در نمادها و نشانههای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن را بررسی نموده است.
روش: این پژوهش بر مبنای روش پریزما، با هدف مطالعه مروری نظاممند انجام شده است. پس از جستجوی اولیه، تعداد 86 مقاله منتشر شده در پایگاهها اطلاعاتی و نشریههای فارسی زبان و نیز کنفرانسهای این حوزه، بهدست آمد که پس از غربالگری، 61 مقاله جهت مطالعه و تحلیل، انتخاب شدند.
یافتهها: بهطورکلی 132 پژوهشگر در این حوزه فعالیت نمودند که این مجموعه را، 83 نفر مرد و 49 نفر زن تشکیل میدهند. میزان مشارکت مردان (63%) و زنان (37%) اندازهگیری شد. سه نشریه کتابداری و اطلاعرسانی با فراوانی 9 مقاله، تعامل انسان و اطلاعات 8 مقاله و مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با 7 مقاله بیشترین منابع انتشاردهنده مقاله در حوزه تجربه کاربری در نمادها ونشانهای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن بودند. گرچه استفاده از هر سه رویکرد کمّی، کیفی و ترکیبی در بین پژوهشگران حوزه تجربه کاربری در نمادها و نشانههای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن مرسوم است اما بیشتر پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه از روشهای پیمایشی و رویکرد کمّی بهره بردهاند.
نتیجه گیری: تحلیل موضوعی منابع منتشر شده در حوزه موضوعی تجربه کاربری در نمادها و نشانههای تصویری در گرافیک وبسایت و اپلیکیشن نشان داد که نویسندگان این حوزه در 26 حوزه موضوعی به انتشار اثر در این حوزه اقدام کردهاند. از مجموع 61 مقاله، بیشترین مقالات منتشر شده از نوع مقالات علمی پژوهشی 33 مقاله (1/54 درصد) و کمترین نوع مقالات از نوع مقالات کنفرانسی، 10 مقاله (3/16 درصد) بود. مقالات مروری و ترویجی نیز درمجموع شامل 18 مقاله (6/29 درصد) از مجموع 61 مقاله را به خود اختصاص داده بودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي