دوره 11، شماره 4 - ( 11-1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shadmanfar S, fahimnia F, Noroozi Chakoli A, Taghizadeh Naeeni J. Conceptual Framework of Personal Reputation Management in Social Networks: A Study of User Behavior. Human Information Interaction 2025; 11 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3193-fa.html
شادمانفر سمانه، فهیم نیا فاطمه، نوروزی چاکلی عبدالرضا، تقی زاده نائینی جواد. چارچوب مفهومی مدیریت شهرت شخصی در شبکه‌های اجتماعی: مطالعه‌ای بر رفتار کاربران. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (4)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3193-fa.html


دانشگاه شاهد
چکیده:   (367 مشاهده)
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر توسعه چارچوب مفهومی مدیریت شهرت شخصی در شبکه‌‌های اجتماعی است. این تحقیق از منظر علم اطلاعات انجام شده است و به پژوهش‌‌های پیشین در زمینه ایجاد و مدیریت شهرت از طریق رفتارهای استنادی، به‌ویژه در حوزه علم‌سنجی، توجه دارد. در این پژوهش به پرسش اساسی زیر پاسخ داده می‌‌شود که کاربران شبکه‌‌های اجتماعی چگونه با استفاده از اطلاعات آنلاین شهرت شخصی خود را مدیریت می‌‌کنند و در انتها مشخص خواهد شد کاربران برای ایجاد و مدیریت شهرت شخصی خود تا چه حد رفتارهای استنادی محققان را در ایجاد و مدیریت شهرت علمی تکرار می­کنند.
روش: در پژوهش حاضر با به کارگیری رویکرد کیفی یک فرایند چند مرحله‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها اجرا شد. داده­ها از طریق جمع­آوری یادداشت‌‌های روزانه و انجام مصاحبه‌‌های نیمه ساختاریافته با سی نفر از کاربران شبکه‌‌های اجتماعی که دارای مشاغل حرفه‌‌ای و مدیریتی بودند انجام شد. یافته‌‌های حاصل از بررسی یادداشت‌‌ها و مصاحبه‌‌ها با روش تحلیل مضمون استخراج و تحلیل شد. 6 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی در دو بخش ایجاد هویت و مدیریت شهرت به دست آمد.
نتایج: یافته‌ها نشان می‌دهند که نمایش شخصیت‌های مختلف به‌طور آنلاین به ارائه (و نه ایجاد) هویت آنلاین کاربران کمک می‌کند، رفتارهای اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ایجاد و مدیریت شهرت با توجه به پلتفرم شبکه‌‌های اجتماعی متفاوت است و مدیریت ارتباطات آنلاین و سانسور برای حفاظت از شهرت اهمیت دارد. حفظ شهرت حرفه‌ای برای کاربران از شهرت خصوصی مهم‌تر است. کاربران از «مدیریت مرز» بین زندگی حرفه‌ای و خصوصی در زمینه‌های آنلاین آگاه هستند و تأثیر آن را بر مدیریت شهرت شخصی درک می‌کنند.
نتیجه‌گیری: این پژوهش شباهت­های بین رفتارهای استنادی و رفتارهای اطلاعاتی در شبکه‌‌های اجتماعی در رابطه با شهرت شخصی را آشکار می‌‌سازد. به طور کلی یافته‌‌های تحقیق نشان می‌‌دهد کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در محیط‌‌های آنلاین رفتارهای استنادی محققان را تکرار می‌‌کنند حتی اگر این کار به صورت ناخواسته انجام شود. نتایج پژوهش بینش‌های ژرف‌‌تری را در زمینه نقش اطلاعات آنلاین در مدیریت شهرت شخصی فراهم کرده و به توسعه نظریه‌‌ها در زمینه رفتارهای اطلاعاتی کمک خواهد کرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb