دوره 6، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 43-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده:   (2367 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیه­ای آنلاین در بین گردشگران خارجی در دسترسی که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکرده‌اند، انجام‌گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و ازنظر روش جمع­آوری داده­ها کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه­ آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی است که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکرده‌اند. برحسب گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان تعداد گردشگران 255 نفر بود که طبق جدول مورگان و کرسی تعداد نمونه 150 گردشگر خارجی با روش نمونه­گیری در دسترس برای تکمیل پرسشنامه­ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه‌ای محقق ساخته با 28 سؤال همراه با 8 سؤال جمعیت شناختی استفاده شد.
یافته‌ها: از مجموع یازده فرضیه، سه فرضیه­ تأثیر سهولت ادراک­شده بر درگیری ذهنی و تأثیر قابلیت اعتماد و درگیری ذهنی بر پیگیری اطلاعات تأیید شدندو 8 فرضیه دیگر رد شدند. بنابراین درگیری ذهنی تحت تأثیر قابلیت اعتماد منبع، قابلیت اعتبار پیام و فواید ادراک­شده در ارتباطات توصیه­ای آنلاین، قرار نمی­گیرد و درگیری ذهنی می­تواند تحت تأثیر سهولت ادراک­شده از ارتباطات توصیه­ای آنلاین و لذّت ادراک­شده از ارتباطات توصیه‌ای آنلاین، قرار گیرد. قابلیت اعتماد منبع و فواید ادراک­شده و سهولت و لذّت ادراک­شده از ارتباطات توصیه­ای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار نیست و اعتبار پیام در ارتباطات توصیه­ای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار است. همچنین درگیری ذهنی با ارتباطات توصیه­ای آنلاین، بر پیگیری آن تأثیر دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش متخصصان بازاریابی و گردشگری باید تلاش کنند تا با به­کارگیری اینترنت و قابلیت­های رسانه­های اجتماعی به­طور گسترده به تبلیغ خدمات خود و آگاهی­بخشی به توریست­ها بپردازند.
متن کامل [PDF 2200 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.