Shirmohammadi Y, safa F. The effect of information and communication technology on the performance of start-up companies in the tourism industry through the integration of knowledge and training and learning of employees. Human Information Interaction 2025; 11 (4)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3162-fa.html
شیرمحمدی یزدان، صفا فاطمه. اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد شرکتهای نوپا صنعت گردشگری از طریق تلفیق دانش و آموزش و یادگیری کارکنان. تعامل انسان و اطلاعات. 1403; 11 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3162-fa.html
دانشیار دانشگاه پیام نور
چکیده: (215 مشاهده)
توسعه مقصدهای گردشگری تا حد زیادی به عملکرد و فعالیت استارت آپ های گردشگری بستگی دارد. شناخت عوامل موثر بر موفقیت استارت آپ های گردشگری می تواند به عنوان مسئله ای مهم در این حوزه تلقی شود. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد استارت آپ های گردشگری شهر تهران از طریق تلفیق دانش و آموزش، نوآوری باز، مدیریت دانش و استراتژی بازاریابی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارکنان استارت آپ های گردشگری شهر تهران می باشد که با استفاده روش نمونه گیری در دسترس تعداد 280 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن از طریق روایی محتوا و روایی سازه مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات اثر معناداری بر مدیریت دانش، تلفیق دانش خارجی و نوآوری باز دارد. تلفیق دانش خارجی اثر معناداری بر مدیریت دانش دارد اما تاثیر نوآوری باز بر مدیریت دانش مورد تایید قرار نگرفت. همچنین مدیریت دانش و نوآوری خدمات اثر معناداری بر عملکرد استارت آپ های گردشگری شهر تهران دارد و تاثیر نوآوری خدمات بر عملکرد استارت آپ های گردشگری مورد تایید قرار گرفت. اما استراتژی بازاریابی ارتباط معناداری با عملکرد استارت آپ های گردشگری ندارد. در نهایت نتایج نشان داد که استراتژی بازاریابی نقش تعدیل گری در ارتباط بین نوآوری خدمات و عملکرد استارت آپ های گردشگری شهر تهران دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي