XML English Abstract Print


استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
چکیده:   (194 مشاهده)
هدف: این‌ تحقیق‌ در پی‌ بررسی‌ رابطه‌ سواد رسانه‌ای با میزان‌ استفاده‌ از فضای مجازی و پذیرش‌ اخبار رسانه‌ای در بین‌ کتابداران است‌. استفاده‌ از فضای مجازی و پذیرش‌ اخبار رسانه‌ای مسائلی‌ هستند که‌ امروزه‌ در بین‌ کتابداران از اهمیت‌ بیشتری برخوردار است‌.
روش: روش‌ پژوهش‌ از نوع‌ مطالعات‌ توصیفی‌- همبستگی‌ بود. جامعه‌ آماری تحقیق‌ کلیه‌ کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان قم است که تعداد آن‌ها 112 نفر است و حجم‌ نمونه‌ به‌ تعداد 80 نفر به‌ روش‌ نمونه‌گیری در دسترس‌ انتخاب‌ شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ استفاده شد. روایی‌ پرسشنامه‌ها با نظر اساتید و پایایی‌ آن‌ از طریق‌ ضریب‌ آلفای کرونباخ‌ تأیید شد.
یافته‌ها: داده‌ها از طریق‌ ضریب‌ همبستگی‌ پیرسون‌ و تحلیل‌ واریانس‌ یک‌طرفه‌ در نرم‌افزار SPSS تحلیل‌ شد. نتایج‌ نشان‌ داد بین‌ سواد رسانه‌ با میزان‌ استفاده‌ از فضا مجازی رابطه‌ معنی‌داری وجود ندارد ٠٥/٠ p>. بین‌ سواد رسانه‌ای و مؤلفه‌های آن‌ با پذیرش‌ اخبار رسانه‌ای رابطه‌ منفی‌ وجود دارد ٠١/٠p<. از بین‌ متغیرهای جمعیت‌ شناختی‌، رابطه‌ رشته‌ تحصیلی‌ باسواد رسانه‌ای و پذیرش‌ اخبار رسانه‌ای و رابطه‌ نوع‌ رسانه‌ با میزان‌ استفاده‌ از فضای مجازی و پذیرش‌ اخبار رسانه‌ای معنی‌دار است.
نتیجه‌گیری: نتایج‌ این‌ پژوهش‌ هم‌ در حوزه‌ نظری و هم‌ کاربردی دستاوردهای قابل‌توجهی‌ داشت‌ به‌طوری‌که‌ می‌توان‌ با تقویت‌ سواد رسانه‌ای، آگاهی‌ و مهارت‌ کتابداران را در زمینه‌ اخبار و اطلاعات‌ رسانه‌ای افزایش‌ و پذیرش‌ اخبار نادرست‌ و غیرواقعی‌ در فضای مجازی پیشگیری کرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb