دوره 12، شماره 2 - ( 6-1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 24-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrololoumi Tabatabai F S, Riahinia N, Haseli D, Pazooki F. Identifying Health Information Services for Older Adults in Public Libraries: A Systematic Review. Human Information Interaction 2025; 12 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3234-fa.html
بحرالعلومی‌طباطبائی فائزه‌سادات، ریاحی‌نیا نصرت، حاصلی داود، پازوکی فاطمه. شناسایی خدمات اطلاعات سلامت سالمندان در کتابخانه‌های عمومی: یک مرور نظام‌مند. تعامل انسان و اطلاعات. 1404; 12 (2)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3234-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (25 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی خدمات اطلاعات سلامت برای سالمندان در کتابخانه‌های عمومی از طریق مرور نظام‌مند متون معتبر علمی است.
روش: این مطالعه به روش مرور نظام‌مند و بر اساس چارچوب کیچنهام و چارترز (2007) انجام شد. جستجوی مدارک مرتبط در سه پایگاه استنادی PubMed، Scopus و Web of Science در بازه زمانی 2010 تا 2024 انجام گرفت. کلیدواژه‌‌‌های مرتبط برای جستجو استفاده شدند و منابع و استنادات مدارک نیز بررسی شدند تا حداکثر پوشش مطالعاتی حاصل شود. معیار ورود مدارک شامل مدارک پژوهشی مرتبط با خدمات اطلاعات سلامت سالمندان در بستر کتابخانه‌های عمومی بود. در نهایت 54 مدرک انگلیسی زبان انتخاب و تحلیل شدند. داده‌ها به صورت کیفی کدگذاری و دسته‌بندی شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که خدمات اطلاعات سلامت سالمندان در بستر کتابخانه‌های عمومی در سه گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند: 1) کارکردهای اطلاع‌رسانی سلامت شامل خدمات اطلاعات سلامت فردی و خدمات اطلاع‌رسانی عمومی و منابع دیجیتال. 2) کارکرد آموزش سلامت و توانمندسازی اطلاعاتی شامل سه دسته خدمات آموزش سواد دیجیتال و اطلاعات سلامت، آموزش کتابخانه‌ای و مهارت‌های یادگیری، و پشتیبانی از یادگیری مادام‌العمر و توانمندسازی. 3) کارکرد پشتیبانی اجتماعی و فرهنگی شامل سه دسته خدمات مشارکت فرهنگی و اجتماعی، تقویت ارتباطات و کاهش انزوا، و دسترس‌پذیری فیزیکی و خدماتی.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد کتابخانه‌ها می‌توانند از طریق فراهم‌سازی منابع قابل‌فهم و معتبر، آموزش سواد سلامت و دیجیتال، ایجاد حمایت اجتماعی و ارجاع به خدمات سلامت، نقشی مؤثر در بهبود سلامت و کیفیت زندگی سالمندان ایفا کنند. تحقق این نقش مستلزم تجهیز مناسب کتابخانه‌ها و تقویت مهارت‌های تخصصی کتابداران، همراه با همکاری نهادهای سلامت است. در‌ مجموع، پژوهش چارچوبی شواهد‌محور برای توسعه خدمات آموزش سلامت در کتابخانه‌های عمومی و نقش آن‌ها در پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه سالمند ارائه می‌کند.
متن کامل [PDF 1260 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb